Výchova dětí na 1. stupni ZŠ k hodnotám za pomoci programů Pedagogického centra Arcibiskupství pražského
Values education for children in primary education through programs of the Pedagogical Center of the Archbishopric of Prague
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/183860Identifikátory
SIS: 258046
Kolekce
- Kvalifikační práce [19338]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bravená, Noemi
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
4. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
výchova, hodnoty, dítě, pedagogické centrum, výukové programy, křesťanství, náboženstvíKlíčová slova (anglicky)
values education for children in primary education through programs of the Pedagogical Center of the Archbishopric of PragueTématem této diplomové práce je výchova dětí k hodnotám za pomoci programů Pedagogického centra Arcibiskupství pražského. Teoretická část se zabývá: tématy běžnými pro život v naší společnosti a zároveň úzce souvisejícími s křesťanstvím, některými vývojovými teoriemi, charakteristikou dítěte mladšího školního věku, rozborem Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání z hodnotového hlediska, stručným seznámením s problematikou etické a náboženské výchovy v naší společnosti a představením Pedagogického centra. Hlavním cílem empirické části je zjistit a popsat, jak Pedagogické centrum usiluje o výchovu dětí na prvním stupni základní škole k hodnotám. K dosažení zmíněného cíle jsem využila následující výzkumné prostředky: obsahovou analýzu anotací programů Pedagogického centra zaměřených na první stupeň základní školy, rozhovor se zakladatelkou Pedagogického centra a obsahovou analýzu rozhovorů s osmi učitelkami, které se svými třídami programy navštívily. Na základě empirické části bylo zjištěno, že Pedagogické centrum má velmi široký záběr své činnosti, a to v oblasti výběru témat, volby prostředků a materiálů, ale hlavně v množství a hloubce hodnot, kterých se ve svých programech dotýkají. Činnost Pedagogického centra je učiteli velmi pozitivně hodnocena. KLÍČOVÁ SLOVA výchova, hodnoty,...
The topic of this diploma thesis is the education of children in values through programs of the Pedagogical Centre of the Archbishopric in Prague. The theoretical part deals with topics common to life in our society and at the same time closely related to Christianity, several development theories, characteristics of child in primary school, analysis of Framework Educational Program from a value point of view, a brief introduction to the issue of ethical and religious education in our society and presentation of Pedagogical Centre. The main goal of empirical part is to find out and describe how the Pedagogical Centre strives to educate the children in primary school about values. I used the following research tools to achieve the mentioned goal: content analysis of Pedagogical Centre program annotations focused on primary school, interview with the founder of the Pedagogical Centre and content analysis of interviews with eight teachers who visited the programs with their class. Based on the empirical part, it was found that Pedagogical Centre has a very broad scope of its activities, namely in wide scope of topics, choice of methods and materials and mainly in the quantity and depth of values contained in the programs. The activity of the Pedagogical Centre is evaluated very positively by the...