Sociálně pedagogické intervence podporující integraci mladistvých uprchlíků bez doprovodu v SRN
Social pedagogical integration interventions for unaccompanied juvenile Refugees in Germany
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184351Identifikátory
SIS: 231546
Kolekce
- Kvalifikační práce [23829]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Klapálková, Veronika
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
5. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
nezletilý uprchlík bez doprovodu|Integrace|sociálně pedagogické intervence|migrace|uprchlíkKlíčová slova (anglicky)
unaccompanied juvenile refugees, unaccompanied Mino|migration|integration|social-pedagogical interventions|refugee(česky) Práce se zabývá sociálně pedagogických intervencemi poskytovanými nezletilým uprchlíkům bez doprovodu v SRN. Popisuje situaci nezletilých uprchlíků bez doprovodu, kteří přicházejí do středisek akutní péče, či do pobytových zařízení pro mládež a vyrovnávají se s realitou života v nové zemi. Poskytované sociálně pedagogické intervence lze rozdělit do 3 hlavních skupin. Efektivita těchto intervencí z hlediska podpory integrace uprchlíků do majoritní společnosti byla zkoumána na skupině 23 osob - nezletilých uprchlíků bez doprovodu. Ti hodnotili jednotlivé poskytované intervence v rámci individuálních polostrukturovaných rozhovorů, které se uskutečnily v letech 2020 - 2022. Práce je koncipována teoreticko-empiricky. V teoretické první časti práce jsou prezentovány a vysvětleny základní pojmy z oblasti migrace a sociální pedagogiky, blíže jsou pospány 3 oblasti poskytovaných sociálně pedagogických intervencí. Ve výzkumné části práce je definována výzkumná otázka představen design a metodologie a metoda výzkumu založená na interpretativní fenomenologické analýze. V závěru práce jsou pak definovány možné další výzkumné směry v této oblasti.
(in English): The thesis deals with socio-pedagogical interventions provided to unaccompanied minor refugees in Germany. It describes the situation of unaccompanied minor refugees who come to acute care centres or residential facilities for youth and come to terms with the reality of life in a new country. The provided socio-pedagogical interventions can be divided into 3 main groups. The effectiveness of these interventions in terms of supporting the integration of refugees into mainstream society was examined on a group of 23 persons - unaccompanied minor refugees. They evaluated the individual interventions provided within the framework of individual semi-structured interviews that took place in 2020 - 2022. The work is conceptualized theoretically and empirically. In the theoretical first part of the work, basic concepts from the field of migration and social pedagogy are presented and explained, and 3 areas of social pedagogic interventions provided are discussed in more detail. In the research part of the work, the research question is defined, the design and methodology are presented, and the research method based on interpretive phenomenological analysis is presented. At the end of the work, possible further research directions in this area are defined.