Implementace výukové metody strategie vizuálního myšlení do výuky na druhém stupni základní školy
Implementation of the Teaching Method Visual Thinking Strategies into Teaching at the Middle School
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184463Identifikátory
SIS: 260070
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Papajoanu, Ondřej
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy pedagogika - výchova ke zdraví
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
8. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Visual thinking strategies (VTS) - Strategie vizuálního myšlení, komunikace, kritické myšlení, vizuálie, vizuální gramotnost, vizuální myšlení, vrstevnické učeníKlíčová slova (anglicky)
Visual thinking strategies (VTS), communication, critical thinking, visuals, visual literacy, visual thinking, peer learningV této diplomové práci se budeme věnovat metodě v české literatuře doposud nepopsané - Strategie vizuálního myšlení, v původním znění Visual Thinking Strategies (dále jen VTS), která byla vyvinuta v oddělení edukace nejznámějšího muzea moderního umění MOMA v New Yorku, metodě, která aktivně rozvíjí schopnosti a dovednosti v oblastech: vizuální gramotnost, kritické myšlení, komunikace, kooperace, tolerance. Žák přirozenou formou zkvalitňuje své myšlenkové operace, hluboce promýšlí a řeší problémy, stává se iniciátorem i otevřeným příjemcem nových myšlenek, rozšiřuje si rozsah a úroveň řeči, zvyšuje vlastní kooperaci s ostatními, zároveň i nezávislost na vzorech, zvyšuje si sebevědomí a sebedůvěru. Metoda využívá procesu učení způsobem rozšiřování, měnění a propracovávání již existujících poznávacích schémat prostřednictvím interakce s uměleckými obrazy cestou speciálně navrženého programu. V teoretické části se zabýváme charakteristikou a analýzou metody, možnostmi implementace do českého kurikula, nalézáme možnosti dopadu metody na afektivní a kognitivní schopnosti žáka, navazujeme na společné paralely v metodě, v ČR již hojně popsané a využívané, Psaním a čtením ke kritickému myšlení (Reading and Writting to Critical Thinking). Výuková metoda VTS byla úspěšně implementována ve školách a kulturních...
In this diploma thesis we will focus on the method of Visual Thinking), which has not yet been described in Czech literature, which was developed in the education department of the most famous Museum of Modern Art in New York, a method that actively develops abilities and skills in the areas of: visual literacy, critical thinking, communication, cooperation, tolerance. The student naturally improves their thought operations, thinks deeply and solves problems, becomes an initiator and an open recipient of new ideas, expands the scope and level of speech, increases their own cooperation with others, as well as independence from role models, and increases self-confidence. The method uses the learning process by expanding, changing and elaborating existing cognitive schemes through interaction with artistic images through a specially designed program. In the theoretical part we deal with the characteristics and analysis of the method, the possibilities of implementation in the Czech curriculum, we find the possibilities of the impact of the method on affective and cognitive abilities, we build on common parallels in the method Reading and Writting to Critical Thinking. The VTS teaching method has been successfully implemented in schools and cultural institutions throughout the country in the USA and...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Hmatové vnímání dětí s těžkým postižením zraku s použitím testu STIP
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOKramosilová, Zuzana (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012)Datum obhajoby: 7. 9. 2012The aim of this thesis was to provide a comprehensive summary of findings and statistical results of verification of visually impaired children's tactile abilities in preschool age (5 - 8 years), early school age (9 - 12 ... -
Speciálně pedagogická podpora žáků se zrakovým postižením ve výuce anglického jazyka v základních školách hlavního vzdělávacího proudu
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOMalotová, Martina (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015)Datum obhajoby: 8. 9. 2015The research work describes the realization of special educational support for pupils with visual impairment (VI) in English language teaching in primary mainstream schools and describe the most common problems that occurs ... -
Visual note-taking jako jedna ze studijních strategií neslyšících studentů
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOHerianová, Dominika (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2022)Datum obhajoby: 31. 1. 2022Práce se zabývá využíváním strategie visual note-takingu u českých neslyšících vysokoškoláků, kteří v komunikaci face-to-face preferují český znakový jazyk. Koncepce práce vychází z perspektivy Deaf Gain a jejím cílem je ...