Speciálně pedagogická podpora žáků se zrakovým postižením ve výuce anglického jazyka v základních školách hlavního vzdělávacího proudu
Special educational support for pupils with visual impairment in English language teaching in primary schools
rigorózní práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73647Identifikátory
SIS: 118803
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Oponent práce
Kramosilová, Zuzana
Květoňová, Lea
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
8. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Žák se zrakovým postižením, inkluze, integrace, rámcový vzdělávací program, specifika žáků se zrakovým postižením, specifika vzdělávání žáků se zrakovým postižením, pracovní zatížení pro jednotlivé kategorie zrakového postižení, školní vzdělávací program, anglický jazyk a komunikace, kompenzační pomůcky pro žáky se zrakovým postižením, zraková práce, pracovní prostředí, sebehodnocení, činnostní učeníKlíčová slova (anglicky)
The pupil with visual disabilities,inclusion,integration,FEP,he specifics of students with visual impairments,the specifics of how to teach students with visual impairments,the workload for each category of visual impairment,the legislative framework of education,curriculum outcomes,learning languages and language communication,vocational training of the visually impaired,compensation and teaching aids for students with visual impairments,work environment,and self-evaluation,learning by doingVýzkumná práce je zaměřená na způsoby realizace speciálně pedagogické podpory žákům se zrakovým postižením při výuce anglického jazyka v běžných základních školách a popisuje nejčastější problémy, které se při výuce objevují. Práce mapuje využívání didaktických a technických kompenzačních pomůcek učiteli i žáky, úpravu prostředí a analyzuje nejčastěji volené pedagogické přístupy a metody práce. Žáci i učitelé hodnotí jednotlivé jazykové oblasti podle očekávaných výstupů RVP ZV (platných ve školním roce 2012/2013). Cílovou skupinou jsou žáci se zrakovým postižením (ZP) běžných základních škol a jejich učitelé. Současná doporučení, např. ze speciálně pedagogických center popisují a navrhují jak vzdělávat žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Uvádí metody, postupy a formy práce s těmito žáky, doporučují speciální pomůcky za účelem zvládnutí výstupních kompetencí žáka. Pro dosažení cíle výzkumu byly použity následující metody: kritická analýza odborné literatury, dotazníková šetření pro učitele a žáky, porovnání výstupů z dotazníkového šetření skupin učitelé - žáci. Výzkumu se účastnilo 50 žáků se ZP integrovaných v ZŠ v ČR a 47 učitelů. Výzkum z části potvrdil hypotézu, že žáci se ZP hůře zvládají anglický jazyk, než žáci intaktní. Bylo zjištěno, že žáci se ZP mají problémy i v jiných...
The research work describes the realization of special educational support for pupils with visual impairment (VI) in English language teaching in primary mainstream schools and describe the most common problems that occurs during the lessons. The reserch explores the use of didactic and technical assistive devices teachers and students, enrichment and analyzes the most frequently selected pedagogical approaches and methods of work. The students and teachers evaluate each language area under the expected outputs FEP (Valid for the school year 2012/2013). The target group are students with VI basic mainstream schools and their teachers. Recent studies exp. of special education centers describe and propose how to educate pupils with SEN, specifies the methods, procedures, forms and work with the pupils. To achieve the research objectives, the following procedures : a critical analysis of literature, questionnaires for teachers and pupils, comparing the outputs of the survey group of teachers - students. The research included 50 students with VI integrated in primary schools in the Czech and 47 teachers. Research only partially confirmed the hypothesis that students with VI harder to cope with the English language than students intact. The main principles of work with VI student are not fully observed....
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Výuka českého jazyka dětí a žáků se zrakovým postižením
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOČechová, Magdalena (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2013)Datum obhajoby: 13. 6. 2013NÁZEV: Výuka českého jazyka u dětí a žáků se zrakovým postižením AUTOR: Magdalena Čechová KATEDRA: Katedra českého jazyka VEDOUCÍ PRÁCE: PaedDr. Simona Pišlová, Dr. ABSTRAKT: Bakalářská práce je zaměřena na výuku českého ... -
Význam ručních prací v životě člověka s těžkým zrakovým postižením
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOProcházková, Marie (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2013)Datum obhajoby: 17. 6. 2013 -
Integrace dětí a žáků se zrakovým postižením do běžné základní školy
Výsledek obhajoby: OBHÁJENORolníková, Michaela (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2012)Datum obhajoby: 6. 2. 2012Bakalářská práce se zabývá problematikou integrace zrakově postižených dětí a žáků do běžné základní školy. V první části práce jsou shromážděny všeobecné poznatky o zraku, zrakových vadách a vlivu zrakových vad na osobnost ...