Zobrazit minimální záznam

Význam lidských vzorů a řízení středních škol pro zapojení žen ve STEM oborech: Analýza z prostředí České republiky
dc.contributor.advisorZápal, Jan
dc.creatorGrosman, Jiří
dc.date.accessioned2023-11-06T14:21:11Z
dc.date.available2023-11-06T14:21:11Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/185065
dc.description.abstractTitle: Role Models, High School Management and Female Engagement in STEM: Evidence from the Czech Republic Author: Jiří Grosman, BSc Institute: CERGE-EI Supervisor: PhDr. Jan Zapal, Ph.D., CERGE-EI Abstract: The fact that the gender wage gap remains at least in part driven by women's self-selection out of profitable career choices has been an established fact in the labour economics literature. What has been given comparatively less attention by economists, however, are the motivating factors of such self-selection. In this thesis, I design an empirical strategy aimed to assess the strength of a particular driver of differential gendered choices: high school management, and the associated policy intervention. Specifically, I examine the STEM preferences of high school students using population data on Czech university applicants between the years of 2007-2021. By employing both matching and a difference- in-differences estimation framework to facilitate causal interpretation, I argue that school mentoring programmes, and the way the school is being run, can significantly affect the choices made by a non-negligible number of female students - an inference corroborated by the data and my subsequent analysis. Keywords: gender gap; STEM; high school; education 1en_US
dc.description.abstractNázev práce: Význam lidských vzorů a řízení středních škol pro zapojení žen ve STEM oborech: analýza z prostředí České republiky Autor: Jiří Grosman, BSc Pracoviště: CERGE-EI Vedoucí práce: PhDr. Jan Zápal, Ph.D., CERGE-EI Abstrakt: Skutečnost, že gender wage gap je alespoň do určité míry motivován selekcí méně výdělečných profesí ze strany žen je v současném oboru ekonomie pracovního trhu v zásadě obecně přijímaným faktem. Čemu však byla doposud věnována srovnatelně menší pozornost odobrníků jsou faktory, jež tuto selekci způsobují. V rámci této diplomové práce si za pomoci vlastní výzkumné strate- gie kladu za cíl změřit důležitost jednoho specifického motivátoru rozdílných, gendrově podmíněných rozhodnutí: způsob vedení středních škol, a s ním spo- jených opatření. Konkrétně, skrze analýzu celorepublikových dat zachycujících údaje o přihláškách uchazečů o studium na vysokých školách z let 2007-2011 v této práci mapuji inklinaci studentů SŠ ucházet se o vědní (STEM) obory v dalším studiu. Za užití kauzálních matching a difference-in-deifferences modelů argumentuji, že školní mentoringové programy společně se způsobem, jakým je škola vedena, mohou statisticky významným způsobem ovlivnit studijně-profesní rozhodnutí nemalého množství studentek - tvrzení, v jehož prospěch hovoří jak mnou zmapovaná data, tak...cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectgender gapcs_CZ
dc.subjectSTEMcs_CZ
dc.subjectstřední školacs_CZ
dc.subjectvzdělávání;cs_CZ
dc.subjectgender gapen_US
dc.subjectSTEMen_US
dc.subjecthigh schoolen_US
dc.subjecteducationen_US
dc.titleRole Models, High School Management and Female Engagement in STEM: Evidence from the Czech Republicen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-09-12
dc.description.departmentCERGEcs_CZ
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId250268
dc.title.translatedVýznam lidských vzorů a řízení středních škol pro zapojení žen ve STEM oborech: Analýza z prostředí České republikycs_CZ
dc.contributor.refereeJann, Ole
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEkonomický výzkumcs_CZ
thesis.degree.disciplineMaster in Economic Researchen_US
thesis.degree.programEkonomický výzkumcs_CZ
thesis.degree.programMaster in Economic Researchen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::CERGEcs_CZ
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csEkonomický výzkumcs_CZ
uk.degree-discipline.enMaster in Economic Researchen_US
uk.degree-program.csEkonomický výzkumcs_CZ
uk.degree-program.enMaster in Economic Researchen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csNázev práce: Význam lidských vzorů a řízení středních škol pro zapojení žen ve STEM oborech: analýza z prostředí České republiky Autor: Jiří Grosman, BSc Pracoviště: CERGE-EI Vedoucí práce: PhDr. Jan Zápal, Ph.D., CERGE-EI Abstrakt: Skutečnost, že gender wage gap je alespoň do určité míry motivován selekcí méně výdělečných profesí ze strany žen je v současném oboru ekonomie pracovního trhu v zásadě obecně přijímaným faktem. Čemu však byla doposud věnována srovnatelně menší pozornost odobrníků jsou faktory, jež tuto selekci způsobují. V rámci této diplomové práce si za pomoci vlastní výzkumné strate- gie kladu za cíl změřit důležitost jednoho specifického motivátoru rozdílných, gendrově podmíněných rozhodnutí: způsob vedení středních škol, a s ním spo- jených opatření. Konkrétně, skrze analýzu celorepublikových dat zachycujících údaje o přihláškách uchazečů o studium na vysokých školách z let 2007-2011 v této práci mapuji inklinaci studentů SŠ ucházet se o vědní (STEM) obory v dalším studiu. Za užití kauzálních matching a difference-in-deifferences modelů argumentuji, že školní mentoringové programy společně se způsobem, jakým je škola vedena, mohou statisticky významným způsobem ovlivnit studijně-profesní rozhodnutí nemalého množství studentek - tvrzení, v jehož prospěch hovoří jak mnou zmapovaná data, tak...cs_CZ
uk.abstract.enTitle: Role Models, High School Management and Female Engagement in STEM: Evidence from the Czech Republic Author: Jiří Grosman, BSc Institute: CERGE-EI Supervisor: PhDr. Jan Zapal, Ph.D., CERGE-EI Abstract: The fact that the gender wage gap remains at least in part driven by women's self-selection out of profitable career choices has been an established fact in the labour economics literature. What has been given comparatively less attention by economists, however, are the motivating factors of such self-selection. In this thesis, I design an empirical strategy aimed to assess the strength of a particular driver of differential gendered choices: high school management, and the associated policy intervention. Specifically, I examine the STEM preferences of high school students using population data on Czech university applicants between the years of 2007-2021. By employing both matching and a difference- in-differences estimation framework to facilitate causal interpretation, I argue that school mentoring programmes, and the way the school is being run, can significantly affect the choices made by a non-negligible number of female students - an inference corroborated by the data and my subsequent analysis. Keywords: gender gap; STEM; high school; education 1en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, CERGEcs_CZ
thesis.grade.codeA
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV