Digitální rodičovství: mediace internetových aktivit dětí na základě socioekonomického statusu rodičů
Digital parenting: the relationship between parents' socioeconomic status and their children's internet activities
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/185565/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185565Identifikátory
SIS: 242395
Kolekce
- Kvalifikační práce [23823]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šafr, Jiří
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
8. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
digitální rodičovství|rodičovství|rodičovské styly|status|socioekonomický status|internet|dětiKlíčová slova (anglicky)
digital parenting|parenting|parenting styles|status|socioeconomic status|internet|childrenTato diplomová práce se zabývá analýzou vlivu rodičovských a dětských charakteristik na využívání mediačních strategií aktivní a restriktivní mediace. Vztahy byly ověřovány pomocí regresní analýzy na datech ze šetření EU Kids Online IV z roku 2018. Při analýze byl kladen důraz zejména na faktory spojené s digitálními nerovnostmi, kterými jsou socioekonomický status rodiče a míra jeho digitálních dovedností. Tyto aspekty ovlivňují to, jakým způsobem jednotlivci využívají digitální média a jaký k nim mají vztah. Je tedy důležité tyto faktory sledovat i v otázkách digitálního rodičovství, protože rodiče mohou ovlivnit nejen přístup a způsob zacházení s digitálními médii, ale také to, jak moc bude dítě vystaveno rizikům či příležitostem, jež internet přináší. Aktivní mediace by měla děti edukovat ohledně využívání digitálních médií a měla by sloužit k maximalizaci příležitostí týkajících se internetu. Restriktivní mediace naopak využívá zákazů a pravidel, čímž sice děti chrání před riziky, ale nepřispívá k získávání nových dovedností týkajících se digitálních médií. Analýza ukazuje, že vyšší socioekonomický status, vyšší digitální dovednosti a věk dítěte mají vliv na využívání strategií aktivní mediace. Naopak u restriktivní mediace nebyl prokázán vliv ani socioekonomického statusu ani digitálních...
This thesis analyses the influence of parents and children's characteristics on the usage of active and restrictive mediation strategies. Relations have been verified by using regression analysis of data from the EU Kids Online IV survey from 2018. Emphasis was put especially on factors related to digital inequalities, namely socioeconomic status and the level of digital skills of the parents. These factors impact how individuals use digital media and their general behaviour towards them. Therefore, it is important to observe these factors in relation to digital parenting because parents can influence not only access to digital media and the way they are used but also the risks and opportunities to which a child is exposed on the internet. Active mediation should educate children about the usage of digital media and, through that, maximise the opportunities that come with the internet. However, restrictive mediation uses prohibition and rules to protect children from risks but does not lead to the acquisition of new digital media-related skills. Analysis shows that higher socioeconomic status, digital skills, and the age of a child impact the usage of active mediation strategies. However, no relationship was proven between the restrictive mediation and neither socioeconomic status nor digital...