Zobrazit minimální záznam

Digital parenting: the relationship between parents' socioeconomic status and their children's internet activities
dc.contributor.advisorLupač, Petr
dc.creatorVáclavíková, Markéta
dc.date.accessioned2023-11-07T21:28:55Z
dc.date.available2023-11-07T21:28:55Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/185565
dc.description.abstractThis thesis analyses the influence of parents and children's characteristics on the usage of active and restrictive mediation strategies. Relations have been verified by using regression analysis of data from the EU Kids Online IV survey from 2018. Emphasis was put especially on factors related to digital inequalities, namely socioeconomic status and the level of digital skills of the parents. These factors impact how individuals use digital media and their general behaviour towards them. Therefore, it is important to observe these factors in relation to digital parenting because parents can influence not only access to digital media and the way they are used but also the risks and opportunities to which a child is exposed on the internet. Active mediation should educate children about the usage of digital media and, through that, maximise the opportunities that come with the internet. However, restrictive mediation uses prohibition and rules to protect children from risks but does not lead to the acquisition of new digital media-related skills. Analysis shows that higher socioeconomic status, digital skills, and the age of a child impact the usage of active mediation strategies. However, no relationship was proven between the restrictive mediation and neither socioeconomic status nor digital...en_US
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá analýzou vlivu rodičovských a dětských charakteristik na využívání mediačních strategií aktivní a restriktivní mediace. Vztahy byly ověřovány pomocí regresní analýzy na datech ze šetření EU Kids Online IV z roku 2018. Při analýze byl kladen důraz zejména na faktory spojené s digitálními nerovnostmi, kterými jsou socioekonomický status rodiče a míra jeho digitálních dovedností. Tyto aspekty ovlivňují to, jakým způsobem jednotlivci využívají digitální média a jaký k nim mají vztah. Je tedy důležité tyto faktory sledovat i v otázkách digitálního rodičovství, protože rodiče mohou ovlivnit nejen přístup a způsob zacházení s digitálními médii, ale také to, jak moc bude dítě vystaveno rizikům či příležitostem, jež internet přináší. Aktivní mediace by měla děti edukovat ohledně využívání digitálních médií a měla by sloužit k maximalizaci příležitostí týkajících se internetu. Restriktivní mediace naopak využívá zákazů a pravidel, čímž sice děti chrání před riziky, ale nepřispívá k získávání nových dovedností týkajících se digitálních médií. Analýza ukazuje, že vyšší socioekonomický status, vyšší digitální dovednosti a věk dítěte mají vliv na využívání strategií aktivní mediace. Naopak u restriktivní mediace nebyl prokázán vliv ani socioekonomického statusu ani digitálních...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectdigital parenting|parenting|parenting styles|status|socioeconomic status|internet|childrenen_US
dc.subjectdigitální rodičovství|rodičovství|rodičovské styly|status|socioekonomický status|internet|dětics_CZ
dc.titleDigitální rodičovství: mediace internetových aktivit dětí na základě socioekonomického statusu rodičůcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-09-08
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId242395
dc.title.translatedDigital parenting: the relationship between parents' socioeconomic status and their children's internet activitiesen_US
dc.contributor.refereeŠafr, Jiří
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologyen_US
thesis.degree.programSociologyen_US
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSociologyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá analýzou vlivu rodičovských a dětských charakteristik na využívání mediačních strategií aktivní a restriktivní mediace. Vztahy byly ověřovány pomocí regresní analýzy na datech ze šetření EU Kids Online IV z roku 2018. Při analýze byl kladen důraz zejména na faktory spojené s digitálními nerovnostmi, kterými jsou socioekonomický status rodiče a míra jeho digitálních dovedností. Tyto aspekty ovlivňují to, jakým způsobem jednotlivci využívají digitální média a jaký k nim mají vztah. Je tedy důležité tyto faktory sledovat i v otázkách digitálního rodičovství, protože rodiče mohou ovlivnit nejen přístup a způsob zacházení s digitálními médii, ale také to, jak moc bude dítě vystaveno rizikům či příležitostem, jež internet přináší. Aktivní mediace by měla děti edukovat ohledně využívání digitálních médií a měla by sloužit k maximalizaci příležitostí týkajících se internetu. Restriktivní mediace naopak využívá zákazů a pravidel, čímž sice děti chrání před riziky, ale nepřispívá k získávání nových dovedností týkajících se digitálních médií. Analýza ukazuje, že vyšší socioekonomický status, vyšší digitální dovednosti a věk dítěte mají vliv na využívání strategií aktivní mediace. Naopak u restriktivní mediace nebyl prokázán vliv ani socioekonomického statusu ani digitálních...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis analyses the influence of parents and children's characteristics on the usage of active and restrictive mediation strategies. Relations have been verified by using regression analysis of data from the EU Kids Online IV survey from 2018. Emphasis was put especially on factors related to digital inequalities, namely socioeconomic status and the level of digital skills of the parents. These factors impact how individuals use digital media and their general behaviour towards them. Therefore, it is important to observe these factors in relation to digital parenting because parents can influence not only access to digital media and the way they are used but also the risks and opportunities to which a child is exposed on the internet. Active mediation should educate children about the usage of digital media and, through that, maximise the opportunities that come with the internet. However, restrictive mediation uses prohibition and rules to protect children from risks but does not lead to the acquisition of new digital media-related skills. Analysis shows that higher socioeconomic status, digital skills, and the age of a child impact the usage of active mediation strategies. However, no relationship was proven between the restrictive mediation and neither socioeconomic status nor digital...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra sociologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV