Klima školní třídy a vztahy v třídním kolektivu u maturitních ročníků čtyřletého, šestiletého a osmiletého gymnázia
Classroom climate and relationships within graduating classes of four-year, six-year and eight-year grammar schools
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185748Identifiers
Study Information System: 256333
Collections
- Kvalifikační práce [23745]
Author
Advisor
Referee
Valenta, Josef
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education with double curriculum study Czech Language and Literature
Department
Department of Education
Date of defense
7. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Dotazník CES|gymnázium|maturitní ročník|rozhovory|školní třída|třídní klima|vztahy v třídním kolektivuKeywords (English)
CES questionnaire|high school|senior year|interviews|classroom|classroom environment|classroom relationshipsDiplomová práce se zabývá průzkumem klimatu školní třídy a vztahy v třídním kolektivu u maturitního ročníku konkrétního čtyřletého, šestiletého a osmiletého gymnázia. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část, přičemž obě části spolu úzce souvisí. Teoretická část je členěna do čtyř kapitol. Práce čerpá z odborné literatury z oblasti pedagogiky a sociální psychologie a zaměřuje se zejména na charakterizování klimatu školní třídy a metod měření klimatu. Podstatnou kapitolu teoretické části práce představuje také oblast zabývající se charakteristikou vztahů v rámci třídního kolektivu. V empirické části práce pak bylo přistoupeno ke kvantitativně-kvalitativnímu výzkumnému šetření, které se zaměřilo na zkoumání odlišností a vzájemných vztahů ve třídním kolektivu maturitního ročníku s odlišnou délkou studia. Po stanovení sedmi výzkumných otázek a představení metodologie práce došlo ke sběru dat pomocí standardizovaného dotazníku Klima školní třídy od Jiřího Mareše a Stanislava Ježka, který byl distribuován mezi žáky a žákyně třech maturitních tříd gymnázia. Druhá část sběru dat probíhala za pomoci strukturovaných rozhovorů s třídními učiteli těchto tříd. Hlavním zjištěním výzkumného šetření byla odlišnost hodnocení třídního kolektivu u žáků a žákyň čtyřletého a víceletého gymnázia, zároveň byl...
This thesis explores the classroom climate and classroom relationships of the senior class of a particular four-year, six-year, and eight-year high school. The thesis is divided into a theoretical and an empirical part, and the two parts are closely related. The theoretical part is divided into four chapters. The thesis draws on the literature in the fields of education and social psychology and focuses in particular on the characterisation of school classroom climate and methods of measuring climate. An essential chapter of the theoretical part of the thesis is also the area dealing with the characteristics of relationships within the classroom collective. The empirical part of the thesis then proceeded to a quantitative-qualitative research investigation, which focused on exploring the differences and interrelationships within the classroom collective of senior high school students with different lengths of study. After defining the seven research questions and introducing the methodology of the study, the data was collected using the standardized questionnaire Classroom Climate by Jiří Mareš and Stanislav Ježek, which was distributed among the male and female students of the three graduating classes of the high school. The second part of the data collection was conducted using structured...