Resilience u žáků středních škol
Resilience of secondary school students
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185920Identifikátory
SIS: 246248
Kolekce
- Kvalifikační práce [2754]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Syslová, Hana
Fakulta / součást
Husitská teologická fakulta
Obor
Sociální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
HTF - Katedra učitelství
Datum obhajoby
19. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Resilience, psychická odolnost, sociální zdroje, stresogenní situace, adolescence, CYRM dotazníkKlíčová slova (anglicky)
Resilience, psychological resistance, social resources, stressful situations, adolescence, CYRM questionnairePředložená práce se v teoretické části zabývá definicí resilience (psychické odolnosti), různým pojetím resilience s důrazem na sociální zdroje, adolescenty a jejich resiliencí. Ve výzkumném šetření byl použit validizovaný dotazník CYRM a otevřené otázky. Empirická část je zaměřena na verifikaci dvou hlavních hypotéz a zodpovězení tří otevřených otázek. V kvantitativní části první hypotéza zní: Ženy získávají více sociálních zdrojů než muži. U druhé hypotézy se verifikovalo, jestli studenti prvních ročníků získávají více sociálních zdrojů pro resilienci. V kvalitativní části se zjišťovalo, jaké strategie adolescenti preferují při řešení stresogenních situací, jaké jsou jejich hlavní stresogenní příčiny a na koho se obracejí v stresogenní situaci. Klíčová slova: Resilience, psychická odolnost, sociální zdroje, stresogenní situace, adolescence, CYRM dotazník.
The presented work deals in the theoretical part with the definition of resilience (psychological resistance), different concepts of resilience with an emphasis on social resources, adolescents and their resilience. A validated CYRM questionnaire and open-ended questions were used in the research investigation. The empirical part is focused on verifying two main hypotheses and answering three open questions. In the quantitative part, the first hypothesis is: Women acquire more social resources than men. For the second hypothesis, it was verified whether first-year students acquire more social resources for resilience. In the qualitative study, it was determined what strategies adolescents prefer when dealing with stressful situations, what are their main causes of stress and who they turn to for help if they are in a stressful situation. Key words: Resilience, psychological resistance, social resources, stressful situations, adolescence, CYRM questionnaire.