Gender differences in online practices: case studies from Egypt, Iraq, and Jordan
Genderové rozdíly v práci online: případové studie z Egypta, Iráku a Jordánu
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/186206Identifiers
Study Information System: 260389
Collections
- Kvalifikační práce [18291]
Author
Advisor
Referee
Chytilová, Julie
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
International Economic and Political Studies with specialisation in International Politics
Department
Department of Political Science
Date of defense
15. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Digitální ekonomika. Facebook. Save Spaces. Arabské ženy. Ženy v podnikáníKeywords (English)
Digital Economy, Facebook, Safe Spaces, Arab women, Women entrepreneursŽeny žijící v konzervativních zemích často čelí omezením při interakci s neznámými lidmi, a to jak online, tak offline. Vzhledem k tomu, že interakce s neznámými lidmi je důležitým faktorem při získávání zákazníků vlastníky malých podniků, klade si tato studie za cíl analyzovat genderové rozdíly v obchodních postupech na Facebooku v konzervativních zemích. Studie zkoumá pět hypotéz týkajících se toho, jak muži a ženy zveřejnují příspěvky, mluví o svých podnicích a online interagují s ostatními prostřednictvím 1350 ručně shromážděných pozorování z 90 nakupujících a prodávajících veřejných facebookových skupin v Egyptě, Iráku a Jordánsku. Výsledky ukazují, že míra zveřejňování informací souvisejících s podnikáním ve veřejných skupinách se mezi muži a ženami neliší. Ženy však často jiným ženám inzerují dámské produkty. Kromě toho, zatímco skutečná identita pozitivně ovlivňuje interakci s příspěvky, ženy častěji skrývají aspekty své skutečné identity online. Textová analýza odhaluje rozdílné jazykové návyky mužů a žen při oslovování potenciálních zákazníků. Tyto poznatky z analýzy dat jsou podpořeny kvalitativními rozhovory, ve kterých ženy taktéž hlásí skrývání částí své identity online a vysvětlují důvody svého počínání. Tyto výsledky společně naznačují, že ženy si osvojují postupy k ochraně svého...
Women living in conservative countries often face constraints in their interaction with strangers, both online and offline. Given that interactions with strangers are an important factor in getting customers by small business owners, this study aims to analyze gender differences in Facebook business practices in conservative nations. The study examines five hypotheses relating to how men and women post, talk about their businesses, and interact with others online through 1350 manually collected observations from 90 buying and selling public Facebook groups in Egypt, Iraq, and Jordan. The results show that the posting rates of business-related information in public groups are not different between men and women. However, women frequently advertise female-specific products to other women. Furthermore, while real identity positively affects post interactions, women are more likely to hide aspects of their real identify online. These insights from data analysis are supported by qualitative interviews where women also report hiding parts of their identity online and explain reasons why they do so. Together these results suggest that women adopt practices to conserve their privacy, and these might come at a cost of reduced interaction.