Zobrazit minimální záznam

Nutritional labyrinth - institutional, expert and lay paths
dc.contributor.advisorStöckelová, Tereza
dc.creatorSlepičková, Klára
dc.date.accessioned2023-11-07T19:14:04Z
dc.date.available2023-11-07T19:14:04Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/186426
dc.description.abstractThe Nutritional Labyrinth - Institutional, Expert and Lay Paths Bc. Klára Slepičková vedoucí práce: doc. Mgr. Tereza Stöckelová, Ph.D. Abstract: The diploma thesis offers ethnographic insights into the black box of school canteens. It follows heterogeneous actor-networks that emerge in the processes of planning, preparation, serving, consumption and disposal of food. It shows that the current (problematic) quality of school dining is not the fault of either unwilling cooks or picky diners, but is the result of negotiations between different norms of what "good food" actually is. Using the concept of ontonorms the thesis asks what values and beliefs uphold specific eating practices and how these norms establish different categories of foods and bodies. It also asks who or what, for whom and in which contexts mobilizes different registers of valuing. The thesis draws upon data from research in six school canteens, and the "Vaření" (Cooking) project in a Montessori school, training for cooks as part of the "Máme to na talíři" (We have it on our plate) project and the online environment of websites representing these projects and canteens. The research was conducted as diplomatic ethnography with an effort to give voice to those who are often considered incompetent to decide what "good food" is and thus creates...en_US
dc.description.abstractNutriční labyrint - institucionální, expertní a laické cesty Bc. Klára Slepičková vedoucí práce: doc. Mgr. Tereza Stöckelová, Ph.D. Abstrakt: Diplomová práce nabízí etnografický vhled do černé skříňky školního stravování. Sleduje různorodé sítě aktérství v procesech plánování, přípravy, výdeje, konzumace a likvidace jídla. Práce ukazuje, že současný (neuspokojivý) stav školního stravování není dán ani profesně zaslepenými kuchařkami, ani vybíravými strávníky, ale je výsledkem vyjednávání mezi různými normami "dobrého jídla". S využitím konceptu ontonorem se ptá, jaké hodnoty a přesvědčení stojí za konkrétními podobami stravovacích praxí a jak tyto normy ustavují různé kategorie jídla i těla. Ptá se také kdo nebo co, pro koho a v jakém kontextu využívá různé hodnotící rejstříky. Práce se zakládá na datech z pozorování a rozhovorů v šesti školních jídelnách, jakož i zkoumání projektu Vaření v Montessori škole, školení pro kuchaře a kuchařky v rámci projektu Máme to na talíři a v on-line prostředí webů reprezentujících tyto projekty a jídelny. Výzkum byl veden formou diplomatické etnografie se snahou dát hlas i těm, kteří jsou často považováni za nekompetentní rozhodovat o tom, co je dobré jídlo a vytvořit tak prostor pro vzájemné pochopení odlišných realit strávníků, kuchařek, technologií nebo normy...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjectschool canteensen_US
dc.subjectnormativityen_US
dc.subjectontonormsen_US
dc.subjectfooden_US
dc.subjectmaterialityen_US
dc.subjecteatingen_US
dc.subjectvaluingen_US
dc.subjectškolní jídelnycs_CZ
dc.subjectnormativitacs_CZ
dc.subjectontonormycs_CZ
dc.subjectjídlocs_CZ
dc.subjecttělesnostcs_CZ
dc.subjectstravovánícs_CZ
dc.subjecthodnocenícs_CZ
dc.titleNutriční labyrint - institucionální, expertní a laické cestycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-09-26
dc.description.departmentProgram Antropologická studiacs_CZ
dc.description.departmentProgramme Anthropological studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.identifier.repId248793
dc.title.translatedNutritional labyrinth - institutional, expert and lay pathsen_US
dc.contributor.refereeKlepal, Jaroslav
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAntropologická studia se specializací Sociokulturní antropologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineAnthropological studies with specialisation in Sociocultural anthropologyen_US
thesis.degree.programAnthropological studiesen_US
thesis.degree.programAntropologická studiacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Program Antropologická studiacs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Programme Anthropological studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csAntropologická studia se specializací Sociokulturní antropologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enAnthropological studies with specialisation in Sociocultural anthropologyen_US
uk.degree-program.csAntropologická studiacs_CZ
uk.degree-program.enAnthropological studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csNutriční labyrint - institucionální, expertní a laické cesty Bc. Klára Slepičková vedoucí práce: doc. Mgr. Tereza Stöckelová, Ph.D. Abstrakt: Diplomová práce nabízí etnografický vhled do černé skříňky školního stravování. Sleduje různorodé sítě aktérství v procesech plánování, přípravy, výdeje, konzumace a likvidace jídla. Práce ukazuje, že současný (neuspokojivý) stav školního stravování není dán ani profesně zaslepenými kuchařkami, ani vybíravými strávníky, ale je výsledkem vyjednávání mezi různými normami "dobrého jídla". S využitím konceptu ontonorem se ptá, jaké hodnoty a přesvědčení stojí za konkrétními podobami stravovacích praxí a jak tyto normy ustavují různé kategorie jídla i těla. Ptá se také kdo nebo co, pro koho a v jakém kontextu využívá různé hodnotící rejstříky. Práce se zakládá na datech z pozorování a rozhovorů v šesti školních jídelnách, jakož i zkoumání projektu Vaření v Montessori škole, školení pro kuchaře a kuchařky v rámci projektu Máme to na talíři a v on-line prostředí webů reprezentujících tyto projekty a jídelny. Výzkum byl veden formou diplomatické etnografie se snahou dát hlas i těm, kteří jsou často považováni za nekompetentní rozhodovat o tom, co je dobré jídlo a vytvořit tak prostor pro vzájemné pochopení odlišných realit strávníků, kuchařek, technologií nebo normy...cs_CZ
uk.abstract.enThe Nutritional Labyrinth - Institutional, Expert and Lay Paths Bc. Klára Slepičková vedoucí práce: doc. Mgr. Tereza Stöckelová, Ph.D. Abstract: The diploma thesis offers ethnographic insights into the black box of school canteens. It follows heterogeneous actor-networks that emerge in the processes of planning, preparation, serving, consumption and disposal of food. It shows that the current (problematic) quality of school dining is not the fault of either unwilling cooks or picky diners, but is the result of negotiations between different norms of what "good food" actually is. Using the concept of ontonorms the thesis asks what values and beliefs uphold specific eating practices and how these norms establish different categories of foods and bodies. It also asks who or what, for whom and in which contexts mobilizes different registers of valuing. The thesis draws upon data from research in six school canteens, and the "Vaření" (Cooking) project in a Montessori school, training for cooks as part of the "Máme to na talíři" (We have it on our plate) project and the online environment of websites representing these projects and canteens. The research was conducted as diplomatic ethnography with an effort to give voice to those who are often considered incompetent to decide what "good food" is and thus creates...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Program Antropologická studiacs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV