dc.contributor.advisor | Brož, Jaroslav | |
dc.creator | Rais, Věra Zdislava | |
dc.date.accessioned | 2023-11-07T22:38:59Z | |
dc.date.available | 2023-11-07T22:38:59Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/186487 | |
dc.description.abstract | This thesis deals with the issue of musical instruments in the Bible. In the first part, it introduces the reader to the musical issues of prehistoric times and the ancient Orient. The music of the ancient Near East was perceived primarily by means of mathematics and in close connection with astronomy and religion. In the second part, it deals with the names of musical instruments and musical terms as they are mentioned in the Bible. Musical instruments are examined in this thesis practically exclusively from the point of view of religiosity, prophecy, establishment of the cult by Moses, Kings David and Solomon in the context of the surrounding cultures. The musical instruments, the kinnor and the shofar became a symbol of the sacred relationship to God and the freedom of the people of Israel, which is why more space is devoted to these instruments. The primary source is the Tanach, from which the author took the original Hebrew musical terms. | en_US |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce se věnuje problematice biblických hudebních nástrojů. V první části uvádí čtenáře do hudební problematiky pravěku a starověkého Orientu. Hudba starého Předního východu byla vnímána především matematicky a v úzkém spojení s astronomií a náboženstvím. Ve druhé části se věnuje názvům biblických hudebních nástrojů a hudebním termínům. Hudební nástroje jsou v této práci zkoumány prakticky výhradně z hlediska religiozity, profécie, ustanovení kultu Mojžíšem, králem Davidem a Šalamounem v kontextu okolních kultur. Z hudebních instrumentů se pak zejména kinor a šófar stávají symbolem posvátného vztahu k Hospodinu a svobody Izraelského lidu, proto je těmto nástrojům věnováno více prostoru. Primárním zdrojem je Tanach, autorka používá původní hebrejské hudební termíny. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Role hudebních nástrojů v kultu starověkého Izraele | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2023 | |
dcterms.dateAccepted | 2023-09-05 | |
dc.description.department | Katedra biblických věd a starých jazyků | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Biblical Sciences and ancient languages | en_US |
dc.description.faculty | Catholic Theological Faculty | en_US |
dc.description.faculty | Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 247232 | |
dc.title.translated | The role of musical instruments in the cult of ancient Israel | en_US |
dc.contributor.referee | Větrovec, Pavel | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teologické nauky | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Theological Studies | en_US |
thesis.degree.program | Theological Studies | en_US |
thesis.degree.program | Teologické nauky | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Katolická teologická fakulta::Katedra biblických věd a starých jazyků | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Catholic Theological Faculty::Department of Biblical Sciences and ancient languages | en_US |
uk.faculty-name.cs | Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Catholic Theological Faculty | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | KTF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Teologické nauky | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Theological Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Teologické nauky | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Theological Studies | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato diplomová práce se věnuje problematice biblických hudebních nástrojů. V první části uvádí čtenáře do hudební problematiky pravěku a starověkého Orientu. Hudba starého Předního východu byla vnímána především matematicky a v úzkém spojení s astronomií a náboženstvím. Ve druhé části se věnuje názvům biblických hudebních nástrojů a hudebním termínům. Hudební nástroje jsou v této práci zkoumány prakticky výhradně z hlediska religiozity, profécie, ustanovení kultu Mojžíšem, králem Davidem a Šalamounem v kontextu okolních kultur. Z hudebních instrumentů se pak zejména kinor a šófar stávají symbolem posvátného vztahu k Hospodinu a svobody Izraelského lidu, proto je těmto nástrojům věnováno více prostoru. Primárním zdrojem je Tanach, autorka používá původní hebrejské hudební termíny. | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis deals with the issue of musical instruments in the Bible. In the first part, it introduces the reader to the musical issues of prehistoric times and the ancient Orient. The music of the ancient Near East was perceived primarily by means of mathematics and in close connection with astronomy and religion. In the second part, it deals with the names of musical instruments and musical terms as they are mentioned in the Bible. Musical instruments are examined in this thesis practically exclusively from the point of view of religiosity, prophecy, establishment of the cult by Moses, Kings David and Solomon in the context of the surrounding cultures. The musical instruments, the kinnor and the shofar became a symbol of the sacred relationship to God and the freedom of the people of Israel, which is why more space is devoted to these instruments. The primary source is the Tanach, from which the author took the original Hebrew musical terms. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Katedra biblických věd a starých jazyků | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |