Zobrazit minimální záznam

Wittgenstein o etice a náboženství
dc.contributor.advisorKolman, Vojtěch
dc.creatorVondrášek, Viktor
dc.date.accessioned2023-11-07T22:05:24Z
dc.date.available2023-11-07T22:05:24Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/186519
dc.description.abstractThis work presents an account of Wittgenstein's conception of ethics and religion. I argue that because of the influences of the First World War, Tolstoy's Gospel in Brief and James' Varieties of Religious Experience, Wittgenstein broadened the subject of his first philosophical treatise (Tractatus Logico-Philosophicus) from logic to philosophy. In this treatise, Wittgenstein famously described the ethical and religious discourse as lacking propositions that make sense. In contrast to the Vienna Circle, that took this statement to be a 'positive' expression declaring Wittgenstein's scientific outlook on the world, I argue that Wittgenstein wanted to point out the non-theoretical character of these disciplines. He did not think that ethics and religion can be an addition to the world of scientific knowledge, because of their unscientific character. On the other hand, they can do what science cannot. They can give meaning, value to a world in which no absolute value exists. This work claims that ethics and religion, according to Wittgenstein, have a practical character. They delimit the world and help to situate the subject in it.en_US
dc.description.abstractTato práce mapuje vývoj pojetí etiky a náboženství ve filosofii Ludwiga Wittgensteina. V této práci se snažím dokázat, že díky třem vlivům (čtením Stručného výkladu evangelia od Tolstého, čtením Druhů náboženské zkušenosti Williama Jamese a vlastní zkušeností z první světové války) se Wittgenstein rozhodl rozšířit téma svého prozatím logického spisu způsobem, který mu umožnil vyjádřit se k tématům etiky a náboženství. V tomto díle Wittgenstein odkazuje etiku a náboženství do kategorie diskurzů jejichž propozice nemají smysl. Na rozdíl od Vídeňského kroužku, který shledal tento výrok jako pozitivní a pozitivistický, si Wittgenstein myslí, že etika a náboženství význam mají, avšak ne teoretický. Jako takové sice nemohou přispět k pozitivnímu vědeckému poznání světa, zato mohou dát věcem ve světě význam. Tato práce dokazuje, že etika a náboženství mají podle Wittgensteina praktický charakter. Jako takové mohou subjekt do světa lépe zasazovat. Mohou pomoci při tvoření způsobu života, který člověku přijde smysluplný.cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectWittgenstein|Religion|Faith|Ethics|Silence|Tolstoy|Tractatus|Vienna Circleen_US
dc.subjectWittgenstein|Náboženství|Víra|Mlčení|Tolstoj|Tractatus|Vídeňský kroužekcs_CZ
dc.titleWittgenstein on Ethics and Religionen_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-09-12
dc.description.departmentÚstav filosofie a religionistikycs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Philosophy and Religious Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId245171
dc.title.translatedWittgenstein o etice a náboženstvícs_CZ
dc.contributor.refereeHill, James
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineFilozofiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePhilosophyen_US
thesis.degree.programPhilosophyen_US
thesis.degree.programFilozofiecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav filosofie a religionistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Philosophy and Religious Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFilozofiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPhilosophyen_US
uk.degree-program.csFilozofiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilosophyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce mapuje vývoj pojetí etiky a náboženství ve filosofii Ludwiga Wittgensteina. V této práci se snažím dokázat, že díky třem vlivům (čtením Stručného výkladu evangelia od Tolstého, čtením Druhů náboženské zkušenosti Williama Jamese a vlastní zkušeností z první světové války) se Wittgenstein rozhodl rozšířit téma svého prozatím logického spisu způsobem, který mu umožnil vyjádřit se k tématům etiky a náboženství. V tomto díle Wittgenstein odkazuje etiku a náboženství do kategorie diskurzů jejichž propozice nemají smysl. Na rozdíl od Vídeňského kroužku, který shledal tento výrok jako pozitivní a pozitivistický, si Wittgenstein myslí, že etika a náboženství význam mají, avšak ne teoretický. Jako takové sice nemohou přispět k pozitivnímu vědeckému poznání světa, zato mohou dát věcem ve světě význam. Tato práce dokazuje, že etika a náboženství mají podle Wittgensteina praktický charakter. Jako takové mohou subjekt do světa lépe zasazovat. Mohou pomoci při tvoření způsobu života, který člověku přijde smysluplný.cs_CZ
uk.abstract.enThis work presents an account of Wittgenstein's conception of ethics and religion. I argue that because of the influences of the First World War, Tolstoy's Gospel in Brief and James' Varieties of Religious Experience, Wittgenstein broadened the subject of his first philosophical treatise (Tractatus Logico-Philosophicus) from logic to philosophy. In this treatise, Wittgenstein famously described the ethical and religious discourse as lacking propositions that make sense. In contrast to the Vienna Circle, that took this statement to be a 'positive' expression declaring Wittgenstein's scientific outlook on the world, I argue that Wittgenstein wanted to point out the non-theoretical character of these disciplines. He did not think that ethics and religion can be an addition to the world of scientific knowledge, because of their unscientific character. On the other hand, they can do what science cannot. They can give meaning, value to a world in which no absolute value exists. This work claims that ethics and religion, according to Wittgenstein, have a practical character. They delimit the world and help to situate the subject in it.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav filosofie a religionistikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV