dc.contributor.advisor | Svatoňová, Kateřina | |
dc.creator | Kinzl, Jan | |
dc.date.accessioned | 2023-11-07T22:43:15Z | |
dc.date.available | 2023-11-07T22:43:15Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/186540 | |
dc.description.abstract | Terrence Malick's filmography has already been discussed many times in film studies literature. Most often, it is interpreted through philosophical, psychological or religious concepts that emerge directly from the themes of the individual films. However, only minimal attention has been paid to the music in his films and its reflection, even though it is often the key driver of the atmosphere, themes and the overall narrative structures. The object of this thesis is this neglected aspect and its theoretical-analytical unfolding within (dis)continuous montage sequences that underpin the loose narrative structures of Malick's films and their overall poetics. This bachelor thesis focuses on three concepts that are not quite common within film- music theory and builds its basic structure upon them - the musical suture, the intertextual interpretation of pre-existing film music and the graphic visualisation of the image-music relationship. Although each of the chapters delves into one of these themes, a central question runs throughout the work - are continuous-sounding musical compositions able to function as a cohesive for the cracks in discontinuous sequences? And if the answer is ambiguous, could the viewer, through active participation,heal these discontinuities-whether through intertextual... | en_US |
dc.description.abstract | Filmografie Terrence Malicka byla ve filmovědné literatuře rozebrána již mnohokrát. Nejčastěji bývá interpretována přes filozofické, environmentální či náboženské koncepty, které vyplývají přímo z témat jednotlivých snímků, avšak minimum reflexe bylo zatím věnováno hudební složce jeho filmů, a to i přes to, že právě hudba je často naprosto klíčovým hybatelem atmosféry, témat i samotných narativních struktur jeho děl. Objektem zkoumání této práce je právě tento opomíjený aspekt a jeho teoreticko-analytické rozkrytí uvnitř (dis)kontinuálních montážních sekvencí, které stojí v základu rozvolněných narativních struktur Malickových filmů a jejich celkové poetiky. Tato bakalářská práce se věnuje třem pojmům, které nejsou na poli filmově-muzikologické teorie zcela obvyklé, a staví na nich svou základní strukturu - jsou jimi hudební sutura, intertextuální interpretace nepůvodní filmové hudby a grafická vizualizace vztahu obraz-hudba. Přestože je každá z kapitol detailně soustředěná na jedno z těchto témat, napříč celou prací se prolíná ústřední otázka - jsou kontinuálně znějící hudební kompozice schopné zacelovat trhliny v diskontinuálních sekvencích? A pokud tato odpověď není jednoznačná, mohl by divák skrze aktivní participaci diskontinuity zacelit - ať už pomocí intertextuální interpretace anebo... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Terrence Malick|film|music|film music|discontinual montage|music suture|intertextuality|pre-existing film music|visualisation of film music | en_US |
dc.subject | Terrence Malick|film|hudba|filmová hudba|diskontinuální montáž|hudební sutura|intertextualita|nepůvodní filmová hudba|vizualizace filmové hudby | cs_CZ |
dc.title | Otevírání a zahlazování audiovizuálních trhlin: Hudba a (dis)kontinuální montážní sekvence ve filmech Terrence Malicka | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2023 | |
dcterms.dateAccepted | 2023-09-04 | |
dc.description.department | Katedra filmových studií | cs_CZ |
dc.description.department | Film Studies Department | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 257180 | |
dc.title.translated | Opening and Sealing Audiovisual Cracks: Music and (Dis)continual Montage Sequences in the Films of Terrence Malick | en_US |
dc.contributor.referee | Klimeš, Ivan | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Filmová studia | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Film Studies | en_US |
thesis.degree.program | Film Studies | en_US |
thesis.degree.program | Filmová studia | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra filmových studií | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Film Studies Department | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Filmová studia | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Film Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Filmová studia | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Film Studies | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Filmografie Terrence Malicka byla ve filmovědné literatuře rozebrána již mnohokrát. Nejčastěji bývá interpretována přes filozofické, environmentální či náboženské koncepty, které vyplývají přímo z témat jednotlivých snímků, avšak minimum reflexe bylo zatím věnováno hudební složce jeho filmů, a to i přes to, že právě hudba je často naprosto klíčovým hybatelem atmosféry, témat i samotných narativních struktur jeho děl. Objektem zkoumání této práce je právě tento opomíjený aspekt a jeho teoreticko-analytické rozkrytí uvnitř (dis)kontinuálních montážních sekvencí, které stojí v základu rozvolněných narativních struktur Malickových filmů a jejich celkové poetiky. Tato bakalářská práce se věnuje třem pojmům, které nejsou na poli filmově-muzikologické teorie zcela obvyklé, a staví na nich svou základní strukturu - jsou jimi hudební sutura, intertextuální interpretace nepůvodní filmové hudby a grafická vizualizace vztahu obraz-hudba. Přestože je každá z kapitol detailně soustředěná na jedno z těchto témat, napříč celou prací se prolíná ústřední otázka - jsou kontinuálně znějící hudební kompozice schopné zacelovat trhliny v diskontinuálních sekvencích? A pokud tato odpověď není jednoznačná, mohl by divák skrze aktivní participaci diskontinuity zacelit - ať už pomocí intertextuální interpretace anebo... | cs_CZ |
uk.abstract.en | Terrence Malick's filmography has already been discussed many times in film studies literature. Most often, it is interpreted through philosophical, psychological or religious concepts that emerge directly from the themes of the individual films. However, only minimal attention has been paid to the music in his films and its reflection, even though it is often the key driver of the atmosphere, themes and the overall narrative structures. The object of this thesis is this neglected aspect and its theoretical-analytical unfolding within (dis)continuous montage sequences that underpin the loose narrative structures of Malick's films and their overall poetics. This bachelor thesis focuses on three concepts that are not quite common within film- music theory and builds its basic structure upon them - the musical suture, the intertextual interpretation of pre-existing film music and the graphic visualisation of the image-music relationship. Although each of the chapters delves into one of these themes, a central question runs throughout the work - are continuous-sounding musical compositions able to function as a cohesive for the cracks in discontinuous sequences? And if the answer is ambiguous, could the viewer, through active participation,heal these discontinuities-whether through intertextual... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra filmových studií | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |