Historie v současné popkultuře: případová studie Kingdom Come: Deliverance (2018) a Jan Žižka (2022)
History in Contemporary Popular Culture: A Case Study of Kingdom Come Deliverance (2018) and Medieval (2022)
bakalářská práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/186578/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/186578Identifikátory
SIS: 255626
Kolekce
- Kvalifikační práce [23802]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pýcha, Čeněk
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Historie
Katedra / ústav / klinika
Ústav českých dějin
Datum obhajoby
5. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
kulturní paměť|populární kultura|medievalismus|public history|herní studiaKlíčová slova (anglicky)
cultural memory|popular culture|medievalism|public history|game studies(česky) Tato práce se zabývá počítačovou hrou Kingdom Come: Deliverance a filmem Jan Žižka z roku 2022 za účelem zkoumání role historie v populární kultuře. Předmětem analýzy jsou markentingové kampaně spojené s oběma díly, přičemž metodologicky práce především vychází z badatelských oborů medievalismu a game studies. Oba původem české projekty jsou komparovány v rámci toho, jak jsou v nich zobrazeny české dějiny, a rovněž v tom jaké odlišné tvůrčí intence tato ztvárnění motivovaly. V textu je postupně rozebrána crowdfundingová kampaň Kingdom Come: Deliverance na platformě Kickstarter a kontroverze, jež hru provázely, dále tvůrčí pozadí snímku Jan Žižka a jeho marketingová kampaň. V poslední části se pak tato práce znovu zaměřuje na hru Kingdom Come: Deliverance a analyzuje animované intro a úvodní cutscénu této videohry v relaci na její propagační kampaň.
(in English): This thesis analyses the computer game Kingdom Come: Deliverance and the 2022 film Medieval. Its aim is to explore the role of history in popular culture. The object of the analysis is the marketing campaigns associated with both works. Methodologically, the work draws primarily on the fields of medievalism and game studies. The two, originally Czech projects, are compared in terms of how Czech history is portrayed, as well as the different creative intentions that motivated these representations. The thesis discusses the crowdfunding campaign of Kingdom Come: Deliverance on Kickstarter, the controversies that accompanied the game, as well as the creative background of the film Medieval and its marketing campaign. The last part focuses again on Kingdom Come: Deliverance and analyses the animated intro and opening cutscene of this video game also in relation to its promotion campaign.