Zobrazit minimální záznam

History in Contemporary Popular Culture: A Case Study of Kingdom Come Deliverance (2018) and Medieval (2022)
dc.contributor.advisorČinátl, Kamil
dc.creatorVoda, Štěpán
dc.date.accessioned2023-11-07T23:17:18Z
dc.date.available2023-11-07T23:17:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/186578
dc.description.abstract(in English): This thesis analyses the computer game Kingdom Come: Deliverance and the 2022 film Medieval. Its aim is to explore the role of history in popular culture. The object of the analysis is the marketing campaigns associated with both works. Methodologically, the work draws primarily on the fields of medievalism and game studies. The two, originally Czech projects, are compared in terms of how Czech history is portrayed, as well as the different creative intentions that motivated these representations. The thesis discusses the crowdfunding campaign of Kingdom Come: Deliverance on Kickstarter, the controversies that accompanied the game, as well as the creative background of the film Medieval and its marketing campaign. The last part focuses again on Kingdom Come: Deliverance and analyses the animated intro and opening cutscene of this video game also in relation to its promotion campaign.en_US
dc.description.abstract(česky) Tato práce se zabývá počítačovou hrou Kingdom Come: Deliverance a filmem Jan Žižka z roku 2022 za účelem zkoumání role historie v populární kultuře. Předmětem analýzy jsou markentingové kampaně spojené s oběma díly, přičemž metodologicky práce především vychází z badatelských oborů medievalismu a game studies. Oba původem české projekty jsou komparovány v rámci toho, jak jsou v nich zobrazeny české dějiny, a rovněž v tom jaké odlišné tvůrčí intence tato ztvárnění motivovaly. V textu je postupně rozebrána crowdfundingová kampaň Kingdom Come: Deliverance na platformě Kickstarter a kontroverze, jež hru provázely, dále tvůrčí pozadí snímku Jan Žižka a jeho marketingová kampaň. V poslední části se pak tato práce znovu zaměřuje na hru Kingdom Come: Deliverance a analyzuje animované intro a úvodní cutscénu této videohry v relaci na její propagační kampaň.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectcultural memory|popular culture|medievalism|public history|game studiesen_US
dc.subjectkulturní paměť|populární kultura|medievalismus|public history|herní studiacs_CZ
dc.titleHistorie v současné popkultuře: případová studie Kingdom Come: Deliverance (2018) a Jan Žižka (2022)cs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-09-05
dc.description.departmentÚstav českých dějincs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Czech Historyen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId255626
dc.title.translatedHistory in Contemporary Popular Culture: A Case Study of Kingdom Come Deliverance (2018) and Medieval (2022)en_US
dc.contributor.refereePýcha, Čeněk
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistoriecs_CZ
thesis.degree.disciplineHistoryen_US
thesis.degree.programHistoryen_US
thesis.degree.programHistoriecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českých dějincs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csHistoriecs_CZ
uk.degree-discipline.enHistoryen_US
uk.degree-program.csHistoriecs_CZ
uk.degree-program.enHistoryen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.cs(česky) Tato práce se zabývá počítačovou hrou Kingdom Come: Deliverance a filmem Jan Žižka z roku 2022 za účelem zkoumání role historie v populární kultuře. Předmětem analýzy jsou markentingové kampaně spojené s oběma díly, přičemž metodologicky práce především vychází z badatelských oborů medievalismu a game studies. Oba původem české projekty jsou komparovány v rámci toho, jak jsou v nich zobrazeny české dějiny, a rovněž v tom jaké odlišné tvůrčí intence tato ztvárnění motivovaly. V textu je postupně rozebrána crowdfundingová kampaň Kingdom Come: Deliverance na platformě Kickstarter a kontroverze, jež hru provázely, dále tvůrčí pozadí snímku Jan Žižka a jeho marketingová kampaň. V poslední části se pak tato práce znovu zaměřuje na hru Kingdom Come: Deliverance a analyzuje animované intro a úvodní cutscénu této videohry v relaci na její propagační kampaň.cs_CZ
uk.abstract.en(in English): This thesis analyses the computer game Kingdom Come: Deliverance and the 2022 film Medieval. Its aim is to explore the role of history in popular culture. The object of the analysis is the marketing campaigns associated with both works. Methodologically, the work draws primarily on the fields of medievalism and game studies. The two, originally Czech projects, are compared in terms of how Czech history is portrayed, as well as the different creative intentions that motivated these representations. The thesis discusses the crowdfunding campaign of Kingdom Come: Deliverance on Kickstarter, the controversies that accompanied the game, as well as the creative background of the film Medieval and its marketing campaign. The last part focuses again on Kingdom Come: Deliverance and analyses the animated intro and opening cutscene of this video game also in relation to its promotion campaign.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českých dějincs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV