Zobrazit minimální záznam

To step out repeatedly in search of knowledge - epistemology of Nicholas of Cusa
dc.contributor.advisorŽemla, Martin
dc.creatorNemec, Šimon
dc.date.accessioned2023-11-07T23:35:32Z
dc.date.available2023-11-07T23:35:32Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/186610
dc.description.abstractThe aim of the bachelor thesis is to examine of the consistency gnoseological thought of Nicholas of Cusa in De docta ignorantia. On the basis of a contemporary critique by Johannes Wenck of Herrenberg, we will open up some seeming shortcomings of the text, which we shall answer with the help of Nicholas' texts from the first period of his work. We will show the relation of the method of scientific ignorance to the possibility of knowing and will reconstruct the hierarchy of cognitive capacities that serve us in our search for knowledge. Using such a reconstruction, we will elaborate the polemic between Wenck and Nicholas, showing the consistency or inconsistency of Nicholas gnoseological thinking.en_US
dc.description.abstractCílem bakalářské práce je prověřit konzistenci gnoseologických úvah Mikuláše Kusánského ve spisu De docta ignorantia. Na základě dobové kritiky Johannese Wencka z Herrenbergu otevřeme některé zdánlivé nedostatky textu, na něž za pomoci Mikulášových textů z prvního období tvorby odpovíme. Ukážeme vztah metody vědění o nevědění k možnosti poznávání a rekonstruujeme hierarchii kognitivních mohutností, které nám k poznávání slouží. Pomocí takové rekonstrukce rozvedeme polemiku mezi Wenckem a Kusánským, přičemž se ukáže povaha konzistence Mikulášova gnoseologického myšlení.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectCusanus|Nicholas of Cusa|knowing|ignorance|measure|faith|intellect|reason|sense|cognitive capacities|consistency|epistemology|theology|mystical unionen_US
dc.subjectKusánus|Mikuláš Kusánský|poznání|nevědomost|měřítko|víra|intelekt|rozum|smysl|kognitivní mohutnost|konzistence|epistemologie|theologie|mystické spojenícs_CZ
dc.titleOpakovaně vykročit za poznáním - epistemologie Mikuláše Kusánskéhocs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-09-12
dc.description.departmentÚstav filosofie a religionistikycs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Philosophy and Religious Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId256378
dc.title.translatedTo step out repeatedly in search of knowledge - epistemology of Nicholas of Cusaen_US
dc.contributor.refereeNěmec, Václav
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineFilozofiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePhilosophyen_US
thesis.degree.programPhilosophyen_US
thesis.degree.programFilozofiecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav filosofie a religionistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Philosophy and Religious Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFilozofiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPhilosophyen_US
uk.degree-program.csFilozofiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilosophyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCílem bakalářské práce je prověřit konzistenci gnoseologických úvah Mikuláše Kusánského ve spisu De docta ignorantia. Na základě dobové kritiky Johannese Wencka z Herrenbergu otevřeme některé zdánlivé nedostatky textu, na něž za pomoci Mikulášových textů z prvního období tvorby odpovíme. Ukážeme vztah metody vědění o nevědění k možnosti poznávání a rekonstruujeme hierarchii kognitivních mohutností, které nám k poznávání slouží. Pomocí takové rekonstrukce rozvedeme polemiku mezi Wenckem a Kusánským, přičemž se ukáže povaha konzistence Mikulášova gnoseologického myšlení.cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of the bachelor thesis is to examine of the consistency gnoseological thought of Nicholas of Cusa in De docta ignorantia. On the basis of a contemporary critique by Johannes Wenck of Herrenberg, we will open up some seeming shortcomings of the text, which we shall answer with the help of Nicholas' texts from the first period of his work. We will show the relation of the method of scientific ignorance to the possibility of knowing and will reconstruct the hierarchy of cognitive capacities that serve us in our search for knowledge. Using such a reconstruction, we will elaborate the polemic between Wenck and Nicholas, showing the consistency or inconsistency of Nicholas gnoseological thinking.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav filosofie a religionistikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV