Freskařské dílo Lukáše Vávry v jižních Čechách
Fresco painting of Lukáš Vávra in Southern Bohemia
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/186783Identifikátory
SIS: 239154
Kolekce
- Kvalifikační práce [2233]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vymazalová, Marie
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
20. 6. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
freska, pozdní barok, Vyšší Brod, Zlatá Koruna, klášter, cisterciáci, Jižní ČechyKlíčová slova (anglicky)
fresco, late baroque, Vyšší Brod, Zlatá Koruna, monastery, Cistercians, South BohemiaDiplomová práce je věnována dílu pozdně barokního freskaře, malíře a vyšebrodského cisterciáka Lukáše Vávry. Jeho umělecké vystoupení dosud nebylo ve svém celku zdokumentováno a uměleckohistoricky zpracováno, tato práce je prvním počinem v tomto směru. Vychází z údajů čerpaných hlavně z Historického archivu vyšebrodského kláštera, ale i z jiných archivních pramenů. Do tohoto rámce jsou vsazena Vávrova díla, především fresky v klášterech Vyšší Brod a Zlatá Koruna, ale i dochované závěsné obrazy. Za pomoci příslušné odborné literatury je pak Vávrovo umělecké snažení vřazeno do kulturně historického kontextu jižních Čech, především do oblasti schwarzenberských jihočeských dominií a do prostředí jihočeských cisterciáckých klášterů Vyšší Brod a Zlatá Koruna.
Fresco works by Lukáš Vávra in South Bohemia This diploma thesis is devoted to the work of the late Baroque fresco painter, and Vyšší Brod Cistercian, Lukáš Vávra. His artistic legacy has not yet been documented in its entirety, nor has it been examined historically. This thesis is the first effort in this direction. It is based on data drawn mainly from the Historical Archive of the Vyšší Brod Monastery, as well as from other archival sources. Vávra's works are included in this discussion, especially the frescoes in the monasteries of Vyšší Brod and Zlatá Koruna, as well as framed paintings that have been preserved. With the help of relevant respected sources, Vávra's artistic endeavors are then placed in the cultural and historical context of Southern Bohemia. This relates primarily to the Schwarzenberg Dominions in South Bohemia as well as the environment of the South Bohemian Cistercian monasteries in Vyšší Brod and in Zlatá Koruna.