Zobrazit minimální záznam

Don’t Stand Outside the Song: On Two Ways of Reading Poems and Their Place in the Didactics of Poetry
dc.contributor.authorHärtelová, Eliška
dc.date.accessioned2023-12-08T09:20:12Z
dc.date.available2023-12-08T09:20:12Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/187082
dc.language.isocs_CZcs
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs
dc.subjectDidaktika literaturycs
dc.subjectdidaktika poeziecs
dc.subjectpísňový model recepcecs
dc.subjectobsahový model recepcecs
dc.subjectpaměťcs
dc.subjectverš „vrytý“ do pamětics
dc.subjectzábava a poučení (docere et delectare)cs
dc.subject„nesrozumitelnost“ poeziecs
dc.subjectdidactics of literaturecs
dc.subjectdidactics of poetrycs
dc.subjectsong-based model of receptioncs
dc.subjectcontent-based model of receptioncs
dc.subjectmemorycs
dc.subjectverse ‘stuck’ in memorycs
dc.subjectentertainment and edification (docere et delectare)cs
dc.subject‘incomprehensible’ poetrycs
dc.titleNezůstat vně zpěvu. O dvou způsobech čtení básní a jejich místě v didaktice poeziecs
dc.typeVědecký článekcs
dcterms.accessRightsopenAccess
dcterms.licensehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/
dc.title.translatedDon’t Stand Outside the Song: On Two Ways of Reading Poems and Their Place in the Didactics of Poetrycs
uk.abstract.csTento článek se zaměřuje na dva způsoby čtení poezie, z nichž první lze označit jako model založený na obsahu, druhý jako model recepce založený na písni. Ukazuje, že model založený na obsahu vede k pocitu nepochopení básnického textu. První část studie se zaměřuje na vytváření tohoto obrazu "nesrozumitelné" poezie a na důsledky, které to má pro výuku. Z nového úhlu pohledu pojednává o tendenci prosazovat jedinou správnou interpretaci básně a o fenoménu čistě formálních, mechanických analýz. Pozornost je věnována učitelům, kteří často nedokážou nabídnout jiný model čtení a sami vycházejí z představy nesrozumitelnosti. Druhá část článku navrhuje začlenit do výuky způsob čtení básní inspirovaný způsobem vnímání písní. Vychází přitom z blízkosti poezie a písní, které mají společné kořeny. U poezie je tím zdůrazněna její kontinuita s ústní tradicí a přednesem. Článek rovněž vymezuje vztah modelu založeného na písních k interpretaci a k přístupům zdůrazňujícím metody tvůrčí recepce. V závěru se studie zabývá otázkou vztahu mezi zábavou či pobavením a poučením (docere et delectare), které nejsou v písňovém modelu recepce chápány jako protiklady, ale fungují ve vzájemném vztahu.cs
uk.abstract.enThis article focuses on two ways of reading poetry, the first of which may be described as a contentbased model, the second as a song-based model of reception. It shows that the content-based model leads to a sense of incomprehension vis-a-vis the poetic text. The first part of the study concentrates on the construction of this image of ‘incomprehensible’ poetry and the implications this has for teaching. Taking a new perspective, the paper discusses the tendency to promote a single correct interpretation of a poem, and the phenomenon of purely formal, mechanical analyses. Attention is paid to teachers who often fail to offer a different model of reading, and who themselves start from the idea of incomprehensibility. The second part of the article proposes incorporating into the classroom a way of reading poems inspired by the way we perceive songs. This is based on the proximity of poetry and songs, which have common roots. What this highlights about poetry is its continuity with the oral tradition and performance. The article also defines the relationship of songbased model to interpretation and to approaches emphasizing methods of creative reception. In its conclusion, the study addresses the question of the relationship between entertainment or amusement and edification (docere et delectare), which are not seen as opposites in the song-based model of reception but as working in tandem.cs
dc.publisher.publicationPlacePrahacs
uk.internal-typeuk_publication
dc.description.startPage67cs
dc.description.endPage78cs
dcterms.isPartOf.nameSlovo a smyslcs
dcterms.isPartOf.journalYear2023
dcterms.isPartOf.journalVolume2023
dcterms.isPartOf.journalIssue43
dcterms.isPartOf.issn2336-6680
dc.relation.isPartOfUrlhttps://wordandsense.ff.cuni.cz


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV