Číslo jako veličina v prostředí Vláčky v 1. a 2. ročníku ZŠ
Number as a length in the environment Trains in 1st and 2nd grade of primary school
diplomová práce (NEOBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/187629Identifikátory
SIS: 199653
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Havlíčková, Radka
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
11. 1. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Neprospěl/a
Klíčová slova (česky)
číslo jako veličina (délka) a počet, gradované úlohy, manipulace, matematické didaktické prostředí, myšlenkové procesy žáků při řešení úlohKlíčová slova (anglicky)
number as a length and quantity, graduaded problems, manipulation, mathematical substantial learning environment, thinking processes in pupils' solutionsTato diplomová práce se zaměřuje na úlohy z prostředí Vláčky, jakožto jedno z izolovaných prostředí v matematice prvního stupně základních škol vyučované podle rozpracované metodiky pana prof. RNDr. Milana Hejného, CSc.. V teoretické části diplomové práce jsou objasněny principy a pojetí Hejného metodiky, důležitost izolovaných prostředí v průběhu budování představ přirozeného čísla u dětí v 1. a |2. ročníku základní školy, je vyzdviženo prostředí Vláčky jako propedeutické prostředí podstatné pro další vzdělávání dle této metody a seznamuje s manipulativní pomůckou pro toto prostředí nezbytnou, s Cuisenairovými hranoly. V teoretické části vysvětleno, které úlohy slouží k zavedení prostředí do vyučování, jsou zde objasněny důležité pojmy tohoto prostředí, popsány jednotlivé typy úloh a jejich gradace, návaznost tohoto prostředí na 3. až 5. ročník ZŠ, a v neposlední řadě jsou zde shromážděny podobné úlohy z různých pracovních sešitů, které se výše uvedenou metodikou nezabývají. Cílem praktické části bylo ověření srozumitelnosti formulací v zadání, prozkoumání žákovských řešitelských strategií a potíží, které se při řešení úloh mohou vyskytnout. Součástí praktické části diplomové práce jsou rovněž popsané vybrané typy úloh, rozbor žákovských řešitelských strategií, snaha o objasnění vzniklých obtíží a...
This thesis focuses on the tasks from the environment Vláčky, as one of the isolated environments in the first grade mathematics of primary schools taught according to the elaborated methodology of prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.. The theoretical part of the thesis explains the principles and concepts of Milan's methodology, the importance of isolated environments in the process of building the ideas of natural number in children in the 1st and 2nd year of primary school, highlights the environment Vláčky as a propaedeutic environment essential for further education according to this method and introduces the manipulative aid necessary for this environment, the Cuisenaire prisms. The theoretical part explains which tasks are used to introduce the environment into the classroom, explains the important concepts of this environment, describes the different types of tasks and their gradations, the relation of this environment to the 3rd to 5th year of primary school, and last but not least, similar tasks from different workbooks that do not deal with the above methodology are collected here. The goal of the practical part was to check the clarity of the formulations in the assignment, to investigate the students' solving strategies and the difficulties that may occur when solving the problems. The...