Výuka matematiky metodou CLIL
Teaching Mathematics using the CLIL method
diplomová práce (NEOBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/187684Identifikátory
SIS: 225738
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kvasz, Ladislav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematika
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
11. 1. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Neprospěl/a
Klíčová slova (česky)
CLIL, výuka statistiky, výuka anglického jazyka, stavění lešení, přepínání jazykového kóduKlíčová slova (anglicky)
CLIL, teaching statistics, teaching English as a second language, scaffolding, code-switchingPráce se zabývá přípravou vlastních materiálů pro výuku matematiky metodou CLIL. Zvolené téma je statistika na úrovni druhého stupně základní školy. Práce je rozdělena do několika kapitol, z nichž první tři jsou spíše teoretického zaměření a zbylé čtyři se pak věnují vlastní přípravě a užití materiálů pro výuku zvoleného tématu. V teoretické části práce je představena metoda CLIL a některá rizika této metody a způsoby, jak jim čelit. Také je zdůvodněn výběr konkrétního tématu v matematice a výběr angličtiny jako použitého cizího jazyka. Nakonec jsou v souladu s principy metody stanoveny výukové cíle jak v matematice, tak angličtině a vybráno konkrétní učivo s ohledem na platné kurikulární dokumenty. Praktická část se podrobně věnuje pilotáži aktivit používaných při výuce metodou CLIL, aby pak z jejich závěrů vyvodila doporučení pro finální přípravu materiálů pro výuku statistiky. Jednotlivé části materiálů pro výuku statistiky jsou popsány a použity v posledních dvou kapitolách této práce. Hlavním cílem, kterého se snaží tato práce dosáhnout, je připravit vlastní materiály pro výuku, které budou vhodné a efektivní pro výuku zvoleného tématu metodou CLIL a získat během procesu zkušenosti s přípravou takových materiálů a představit proces jejich tvorby dalším vyučujícím. KLÍČOVÁ SLOVA CLIL, výuka...
The thesis deals with preparation of teaching materials for teaching mathematics using the CLIL method. The chosen topic is statistics at lower secondary level. The thesis is divided into several chapters, first three chapters are more theoretically oriented and the last four chapters deal with the actual preparation and use of teaching materials for the chosen topic. The theoretical part of this theses introduces the CLIL method and several difficulties when using it, as well as suggestions for overcoming them successfully. Next, reasons for the choice of a particular topic in mathematics are given and the choice of English as the secondary language that is taught is justified. Lastly, teaching targets are set in accordance with the basic principles of this method both in mathematics and English as a second language. The specifics of the topic in question are carefully chosen while observing the current curriculum. The practical part of this theses focuses in detail on piloting the use of typically CLIL activities. The conclusions drawn from this first experiment are then used when preparing the actual materials for teaching statistics. The prepared materials are then presented and annotated with explanations for use by other teachers and results of their use in a classroom during the second...