Proměna výuky první republiky ve 20. a 21. století v (ve vybraných) českých a slovenských učebnicích
The transformation of the teaching of the First Republic in the 20th and 21st centuries in Czech and Slovak textbooks
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188027Identifikátory
SIS: 247028
Kolekce
- Kvalifikační práce [19338]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Parkan, František
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - dějepis
Katedra / ústav / klinika
Katedra dějin a didaktiky dějepisu
Datum obhajoby
16. 1. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
první republika, učebnice dějepisu, Česká republika, SlovenskoKlíčová slova (anglicky)
First Republic, history textbooks, Czech Republic, SlovakiaCílem této práce bylo porovnat vybrané české a slovenské učebnice základních škol využívaných ve 20. a 21. století. Sledovaným obdobím byla první republika. Srovnání vybraných učebnic proběhlo po stránce obsahové i formální, pro přehlednost bylo vybráno pět konkrétních témat, která se v učebnicích sledovala. Součástí práce je také stručný výklad první republiky ve 20. letech sepsaný na základě práce s prameny a odbornou literaturou. Další část práce porovnává sledované období v současném rámcovém vzdělávacím programu s RVP minulých let, zároveň je rozebrán školní vzdělávací program vybraných základních škola, případně víceletých gymnázií. Práce také obsahuje stručný popis zdrojů, které učitelé při výuce období první republiky mohou využít a dotazníkové šetření. V samotném závěru jsou uvedeny návrhy tří příprav zaměřených na období první republiky. KLÍČOVÁ SLOVA první republika, učebnice dějepisu, Česká republika, Slovensko
This work aims to compare Czech and Slovak primary school textbooks used in the 20th and 21st centuries, with a focus on the First Republic period. The comparison evaluates the content and form of the textbooks based on five specific topics. Additionalyy, the work includes an interpretation of the First Republic in the 1920s, a comparison of the educational programs between the observed period and previous years, an analysis of school educational programs, a description of teaching resources, and a questionnaire survey. The conclusion offers three proposals for preparations related to the First Republic. KEYWORDS First Republic, history textbooks, the Czech Republic, Slovakia