Využití autentických audiovizuálních dokumentů ve výuce francouzštiny vedoucí k rozvoji klíčových kompetencí
Application of authentic audiovisual documents in the teaching of French for the developing key competencies
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/188347/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188347Identifikátory
SIS: 248635
Kolekce
- Kvalifikační práce [23779]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Janišová, Míla
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy se sdruženým studiem Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Ústav románských studií
Datum obhajoby
31. 1. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
autentický audiovizuální dokument|FLE|klíčové kompetence|komunikativní přístup|RVP G|video|výuková jednotka|YouTubeKlíčová slova (anglicky)
authentic audiovisual document|FLE (French as a foreign language)|key competencies|communicative approach|Framework Educational Program for Grammar Schools|video|teaching unit|YouTubeTato diplomová práce nastiňuje možnosti, jak lze při výuce FLE využívat autentická videa z platformy YouTube primárně určená frankofonnímu publiku. Práce představuje výhody a nevýhody použití takového dokumentu a navrhuje vhodnou metodiku jeho zpracování tak, aby plnil didaktický účel zejména se zaměřením na rozvoj klíčových kompetencí dle Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia. Praktická část je tvořena případovou studií. Vytvořená výuková jednotka pro jazykovou úroveň B1 založená na práci s videem je testována pěti vyučujícími. Na základě polostrukturovaného rozhovoru s těmito vyučujícími a metody zúčastněného pozorování výuky dle testovaného materiálu je zpracována analýza funkčnosti tohoto materiálu zejména s ohledem na to, zda sloužil k rozvoji klíčových kompetencí. Tato analýza by také měla postihnout, zdali u vybraných vyučujících nastal posun vnímání práce s autentickými audiovizuálními dokumenty ve výuce a zdali by podobné materiály ve výuce používali.
This master's thesis outlines possibilities for incorporating authentic videos from the YouTube, primarily intended for a Frenchspeaking audience, into the teaching of French as a foreign language (FLE). The thesis presents the advantages and disadvantages of using such material and proposes a suitable methodology for its processing to fulfill didactic purposes, especially focusing on the development of key competencies according to the Framework Educational Program for Grammar Schools (RVP G). The practical part consists of a case study. A teaching unit for language level B1 based on video work is tested by five teachers. Based on semistructured interviews with these teachers and the method of participant observation during the instruction using the tested material, an analysis of the functionality of this material is conducted, particularly with regard to whether it contributed to the development of key competencies. This analysis should also capture whether there has been a shift in perception of working with authentic audiovisual documents in teaching among the selected teachers and whether they would use similar materials in their instruction.