Význam rituálů v edukačním procesu na základní škole
The importance of rituals in the educational process at elementary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188386Identifiers
Study Information System: 266650
Collections
- Kvalifikační práce [23745]
Author
Advisor
Referee
Koťa, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
22. 1. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Rituál|školní prostředí|edukační proces|skryté kurikulum|sociální interakce|socializace|kultura školy|funkce rituálů|druhy rituálůKeywords (English)
Ritual|School enviroment|Educational process|Hidden curriculum|Social interaction|Socialization|School culture|Functions of rituals|Types of rituals(česky) Diplomová práce se zaměřuje na analýzu a porozumění fenoménu rituálů v rámci edukačního procesu na základní škole. V teoretické části je proveden úvod do problematiky rituálů obecně, s důrazem na jejich výskyt v různých kulturách a společnostech. Dále je vymezen pojem rituál, a to prostřednictvím definice, funkcí a druhů rituálů, a to nejen v kontextu edukace, ale i z pohledu sociologie, antropologie, psychologie a teologie. Teoretická část se dále věnuje zkoumání souvislostí rituálů v edukačním procesu, zahrnující skryté kurikulum, kulturu školy, sociální interakce a proces socializace. V empirické části práce je formulován výzkumný problém, který spočívá v identifikaci rituálů ve školním prostředí a jejich funkce a na zkoumání vztahů mezi rituály a edukačním procesem. Cíle výzkumu jsou specifikovány tak, aby adresovaly klíčové otázky a přispěly k hlubšímu porozumění této problematice. Metodologie zahrnuje výzkum formou případových studií a dotazníkového šetření, s cílem získat komplexní pohled na danou problematiku. V diskusi jsou prezentovány a analyzovány výsledky výzkumu a je provedeno zhodnocení jejich významu v rámci edukačního prostředí. Závěr práce shrnuje klíčové poznatky a naznačuje možné implikace pro praxi ve školách a dalších vzdělávacích institucích. Celkově práce přináší...
(in English): The thesis focuses on the analysis and understanding of the phenomenon of rituals within the educational process in primary school. In the theoretical part, an introduction is made to the issue of rituals in general, with an emphasis on their occurrence in different cultures and societies. The concept of ritual is further defined, through the definition, functions and types of rituals, not only in the context of education, but also in the perspective of sociology, anthropology, psychology and theology. The theoretical section also explores the context of rituals in the educational process, including the hidden curriculum, school culture, social interactions and the socialization process. In the empirical part of the work, a research problem is formulated that focuses on identifying rituals in the school environment and their function, and examining the relationships between rituals and the educational process. The research objectives are specified to address key issues and contribute to a deeper understanding of the issue. The methodology includes research in the form of case studies and a questionnaire survey, in order to obtain a comprehensive view of the issue. The research results are presented and analysed in the discussion, and an assessment of their importance within the...