dc.contributor.advisor | Surynková, Petra | |
dc.creator | Smetana, Adam | |
dc.date.accessioned | 2024-04-08T09:39:39Z | |
dc.date.available | 2024-04-08T09:39:39Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/188390 | |
dc.description.abstract | The current availability of computers and mobile devices in school facilities and the affordability of mobile devices for everyone provide for an increasing use of interactive geometry in the curriculum. The aim of this thesis is to summarize the printed and electronic resources used for teaching geometry, to study them in detail and to use them to build an electronic textbook and a collection of exercises in interactive geometry environment. GeoGebra is used among the interactive geometry environments, mainly because it offers the greatest variability for the purposes of this publication. The electronic publication can be used by both students and their teachers. Electronic publications were an essential part of the Czech education system during the period of compulsory distance education in years 2020 and 2021. The thesis includes a short questionnaire survey that aims to find out what textbooks or exercise collections are being used by teachers, what transformations are taught in secondary schools and to what extent. The results show that among teachers specific printed textbooks and collections are still more popular than interactive resources. Keywords: geometric transformations, rotation, translation, homothety, GeoGebra | en_US |
dc.description.abstract | Současná vybavenost školských zařízení a cenová dostupnost mobilních zařízení umožňuje stále vyšší míru využití dynamických prostředí při výuce geometrie. Cílem práce je shrnutí používaných zdrojů pro výuku, jejich podrobné nastudování a s jejich pomocí sestavení elektronické učebnice a sbírky příkladů v dynamickém prostředí. Z dynamických prostředí je využita GeoGebra, která pro potřeby této publikace nabízí největší variabilitu. Elektronická publikace je určená pro studenty i jejich učitele. Elektronické učební podklady byly nezbytnou součástí českého školství při období povinné distanční výuky v letech 2020 a 2021. Součástí práce je krátké dotazníkové šetření, které si klade za cíl zjistit, jaké učebnice či sbírky jsou využívány, jaká zobrazení a kdy jsou na středních školách vyučovány a v jakém rozsahu. Výsledky ukazují, že mezi učiteli jsou stále oblíbenější konkrétní tištěné učebnice a sbírky a využití elektronických zdrojů není rozšířeno mezi všechny učitele. Klíčová slova: geometrická zobrazení, rotace, posunutí, stejnolehlost, GeoGebra | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta | cs_CZ |
dc.subject | geometrická zobrazení|rotace|posunutí|stejnolehlost | cs_CZ |
dc.subject | geometric transformations|rotation|translation|homothety | en_US |
dc.title | Geometrická zobrazení ve středoškolské matematice | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-02-08 | |
dc.description.department | Department of Mathematics Education | en_US |
dc.description.department | Katedra didaktiky matematiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Mathematics and Physics | en_US |
dc.description.faculty | Matematicko-fyzikální fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 234450 | |
dc.title.translated | Geometric transformations in secondary school mathematics | en_US |
dc.contributor.referee | Hromadová, Jana | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Education of Physical Education for Upper Secondary Schools with double curriculum study Teacher Education of Mathematics for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství tělesné výchovy pro střední školy se sdruženým studiem Učitelství matematiky pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Education of Physical Education for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství tělesné výchovy pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Matematicko-fyzikální fakulta::Katedra didaktiky matematiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Mathematics and Physics::Department of Mathematics Education | en_US |
uk.faculty-name.cs | Matematicko-fyzikální fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Mathematics and Physics | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | MFF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství tělesné výchovy pro střední školy se sdruženým studiem Učitelství matematiky pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Education of Physical Education for Upper Secondary Schools with double curriculum study Teacher Education of Mathematics for Upper Secondary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství tělesné výchovy pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Education of Physical Education for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Současná vybavenost školských zařízení a cenová dostupnost mobilních zařízení umožňuje stále vyšší míru využití dynamických prostředí při výuce geometrie. Cílem práce je shrnutí používaných zdrojů pro výuku, jejich podrobné nastudování a s jejich pomocí sestavení elektronické učebnice a sbírky příkladů v dynamickém prostředí. Z dynamických prostředí je využita GeoGebra, která pro potřeby této publikace nabízí největší variabilitu. Elektronická publikace je určená pro studenty i jejich učitele. Elektronické učební podklady byly nezbytnou součástí českého školství při období povinné distanční výuky v letech 2020 a 2021. Součástí práce je krátké dotazníkové šetření, které si klade za cíl zjistit, jaké učebnice či sbírky jsou využívány, jaká zobrazení a kdy jsou na středních školách vyučovány a v jakém rozsahu. Výsledky ukazují, že mezi učiteli jsou stále oblíbenější konkrétní tištěné učebnice a sbírky a využití elektronických zdrojů není rozšířeno mezi všechny učitele. Klíčová slova: geometrická zobrazení, rotace, posunutí, stejnolehlost, GeoGebra | cs_CZ |
uk.abstract.en | The current availability of computers and mobile devices in school facilities and the affordability of mobile devices for everyone provide for an increasing use of interactive geometry in the curriculum. The aim of this thesis is to summarize the printed and electronic resources used for teaching geometry, to study them in detail and to use them to build an electronic textbook and a collection of exercises in interactive geometry environment. GeoGebra is used among the interactive geometry environments, mainly because it offers the greatest variability for the purposes of this publication. The electronic publication can be used by both students and their teachers. Electronic publications were an essential part of the Czech education system during the period of compulsory distance education in years 2020 and 2021. The thesis includes a short questionnaire survey that aims to find out what textbooks or exercise collections are being used by teachers, what transformations are taught in secondary schools and to what extent. The results show that among teachers specific printed textbooks and collections are still more popular than interactive resources. Keywords: geometric transformations, rotation, translation, homothety, GeoGebra | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra didaktiky matematiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |