Stát a historický film (1945-1956)
The State and Historical Film (1945-1956)
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/188393/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188393Identifikátory
SIS: 250683
Kolekce
- Kvalifikační práce [23802]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Česálková, Lucie
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Filmová studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra filmových studií
Datum obhajoby
6. 2. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Historismus|historický film|životopisný film|třetí republika|padesátá léta|ideologie|žánr|Filmová rada|ústřední dramaturgie|schvalovací proces|produkční historie|distribuce|Otakar Vávra|Václav Krška|Martin FričKlíčová slova (anglicky)
Historicism|historical film|biographical film|Third Czechoslovak Republic|1950s Czechoslovakia|ideology|genre|Film Council|Central Script Development Office|approval process|production history|distribution|Otakar Vávra|Václav Krška|Martin FričPředkládaná diplomová práce se zabývá vývojem žánru historického a historicko- životopisného filmu v československé kinematografii v období třetí republiky a stalinistické diktatury, tedy zhruba v letech 1945 až 1956. Zkoumá úlohu, kterou díla tohoto žánru zastávala v oficiální poválečné a poúnorové kulturní politice. Bere při tom v úvahu jak realizované, tak nerealizované filmové projekty z vymezeného období. Vnímá je jako součást jednoho volného cyklu, umělecky i ideově propojeného a spadajícího do širší kulturní tendence známé jako historismus. Rozebírané filmy navazují na starší české kulturní tradice a to jak v oblasti výtvarného zpracování, tak v ideovém sdělení. Vizuální pojetí reprodukuje zejména konvence historické malby devatenáctého století, v době vzniku snímků všobecně známé. Pohled sledovaných projektů na české dějiny pak navazuje na obrozeneckou historiografii (zejména na díla Františka Palackého) a na její pozdější popularizátory (zejména na Aloise Jiráska). Tento výklad české historie, dominantní již od pozdní fáze národního obrození, ovšem ve zkoumaných filmech poválečného a poúnorového období doznává změn. Mnohdy implicitních a z hlediska delšího časového odstupu těžko rozpoznatelných. Tyto změny spočívají zejména v pronikání prvků vyhroceně třídního hlediska a v upozaďování náboženského a...
This master thesis deals with evolution of the historical and historical-biographical film genre in the cinematography of the Third Czechoslovak Republic and the subsequent Stalinist dictatorship, that is in the years 1945 to 1956. It examines the role played by motion pictures of this genre within the official cultural policy of the post-war and post-1948 era. The thesis deals with both realized and unrealized film projects of the said period. It suggests that those form a single free cycle connected by its ideology and included in the wider cultural tendency known as Historicism. The examined films follow up on older Czech cultural traditions, both in terms of artistic treatment and of ideological message. In particular their visual conception reproduces the historical paintings of the 19th century, which were well known to general public at the time of the films' production. Pictures analysed in the main part of this thesis view Czech history in a manner, that is - at least in general terms - consistent with historiography of the 19th Century National Rebirth (e.g. František Palacký) and its later popularizers (e.g. Alois Jirásek). However that view of Czech history, dominant since the later stages of the National Rebirth, is presented in the examined films with siginificant changes, most of the time implicit...