Zobrazit minimální záznam

The State and Historical Film (1945-1956)
dc.contributor.advisorKlimeš, Ivan
dc.creatorEgermajer, Jakub
dc.date.accessioned2024-04-08T10:16:19Z
dc.date.available2024-04-08T10:16:19Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/188393
dc.description.abstractThis master thesis deals with evolution of the historical and historical-biographical film genre in the cinematography of the Third Czechoslovak Republic and the subsequent Stalinist dictatorship, that is in the years 1945 to 1956. It examines the role played by motion pictures of this genre within the official cultural policy of the post-war and post-1948 era. The thesis deals with both realized and unrealized film projects of the said period. It suggests that those form a single free cycle connected by its ideology and included in the wider cultural tendency known as Historicism. The examined films follow up on older Czech cultural traditions, both in terms of artistic treatment and of ideological message. In particular their visual conception reproduces the historical paintings of the 19th century, which were well known to general public at the time of the films' production. Pictures analysed in the main part of this thesis view Czech history in a manner, that is - at least in general terms - consistent with historiography of the 19th Century National Rebirth (e.g. František Palacký) and its later popularizers (e.g. Alois Jirásek). However that view of Czech history, dominant since the later stages of the National Rebirth, is presented in the examined films with siginificant changes, most of the time implicit...en_US
dc.description.abstractPředkládaná diplomová práce se zabývá vývojem žánru historického a historicko- životopisného filmu v československé kinematografii v období třetí republiky a stalinistické diktatury, tedy zhruba v letech 1945 až 1956. Zkoumá úlohu, kterou díla tohoto žánru zastávala v oficiální poválečné a poúnorové kulturní politice. Bere při tom v úvahu jak realizované, tak nerealizované filmové projekty z vymezeného období. Vnímá je jako součást jednoho volného cyklu, umělecky i ideově propojeného a spadajícího do širší kulturní tendence známé jako historismus. Rozebírané filmy navazují na starší české kulturní tradice a to jak v oblasti výtvarného zpracování, tak v ideovém sdělení. Vizuální pojetí reprodukuje zejména konvence historické malby devatenáctého století, v době vzniku snímků všobecně známé. Pohled sledovaných projektů na české dějiny pak navazuje na obrozeneckou historiografii (zejména na díla Františka Palackého) a na její pozdější popularizátory (zejména na Aloise Jiráska). Tento výklad české historie, dominantní již od pozdní fáze národního obrození, ovšem ve zkoumaných filmech poválečného a poúnorového období doznává změn. Mnohdy implicitních a z hlediska delšího časového odstupu těžko rozpoznatelných. Tyto změny spočívají zejména v pronikání prvků vyhroceně třídního hlediska a v upozaďování náboženského a...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectHistorismus|historický film|životopisný film|třetí republika|padesátá léta|ideologie|žánr|Filmová rada|ústřední dramaturgie|schvalovací proces|produkční historie|distribuce|Otakar Vávra|Václav Krška|Martin Fričcs_CZ
dc.subjectHistoricism|historical film|biographical film|Third Czechoslovak Republic|1950s Czechoslovakia|ideology|genre|Film Council|Central Script Development Office|approval process|production history|distribution|Otakar Vávra|Václav Krška|Martin Fričen_US
dc.titleStát a historický film (1945-1956)cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-02-06
dc.description.departmentFilm Studies Departmenten_US
dc.description.departmentKatedra filmových studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId250683
dc.title.translatedThe State and Historical Film (1945-1956)en_US
dc.contributor.refereeČesálková, Lucie
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineFilm Studiesen_US
thesis.degree.disciplineFilmová studiacs_CZ
thesis.degree.programFilm Studiesen_US
thesis.degree.programFilmová studiacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra filmových studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Film Studies Departmenten_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFilmová studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enFilm Studiesen_US
uk.degree-program.csFilmová studiacs_CZ
uk.degree-program.enFilm Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPředkládaná diplomová práce se zabývá vývojem žánru historického a historicko- životopisného filmu v československé kinematografii v období třetí republiky a stalinistické diktatury, tedy zhruba v letech 1945 až 1956. Zkoumá úlohu, kterou díla tohoto žánru zastávala v oficiální poválečné a poúnorové kulturní politice. Bere při tom v úvahu jak realizované, tak nerealizované filmové projekty z vymezeného období. Vnímá je jako součást jednoho volného cyklu, umělecky i ideově propojeného a spadajícího do širší kulturní tendence známé jako historismus. Rozebírané filmy navazují na starší české kulturní tradice a to jak v oblasti výtvarného zpracování, tak v ideovém sdělení. Vizuální pojetí reprodukuje zejména konvence historické malby devatenáctého století, v době vzniku snímků všobecně známé. Pohled sledovaných projektů na české dějiny pak navazuje na obrozeneckou historiografii (zejména na díla Františka Palackého) a na její pozdější popularizátory (zejména na Aloise Jiráska). Tento výklad české historie, dominantní již od pozdní fáze národního obrození, ovšem ve zkoumaných filmech poválečného a poúnorového období doznává změn. Mnohdy implicitních a z hlediska delšího časového odstupu těžko rozpoznatelných. Tyto změny spočívají zejména v pronikání prvků vyhroceně třídního hlediska a v upozaďování náboženského a...cs_CZ
uk.abstract.enThis master thesis deals with evolution of the historical and historical-biographical film genre in the cinematography of the Third Czechoslovak Republic and the subsequent Stalinist dictatorship, that is in the years 1945 to 1956. It examines the role played by motion pictures of this genre within the official cultural policy of the post-war and post-1948 era. The thesis deals with both realized and unrealized film projects of the said period. It suggests that those form a single free cycle connected by its ideology and included in the wider cultural tendency known as Historicism. The examined films follow up on older Czech cultural traditions, both in terms of artistic treatment and of ideological message. In particular their visual conception reproduces the historical paintings of the 19th century, which were well known to general public at the time of the films' production. Pictures analysed in the main part of this thesis view Czech history in a manner, that is - at least in general terms - consistent with historiography of the 19th Century National Rebirth (e.g. František Palacký) and its later popularizers (e.g. Alois Jirásek). However that view of Czech history, dominant since the later stages of the National Rebirth, is presented in the examined films with siginificant changes, most of the time implicit...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra filmových studiícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV