Čtení beletrie jako návyk a prožitek v průběhu studia bohemistiky: ohniskové skupiny
The fiction reading habits and experiences of Czech Language and Literature students: a focus group study
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/188402/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188402Identifikátory
SIS: 249493
Kolekce
- Kvalifikační práce [23795]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bílek, Petr
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk a literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
5. 2. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Čtení beletrie|čtení pro potěšení|povinná literatura|expertní čtenáři|literární seminářeKlíčová slova (anglicky)
Reading fiction|reading for pleasure|compulsory literature|expert readers|literary seminarsDiplomová práce se zabývá otázkou, jak studium bohemistiky ovlivňuje četní beletrie, přičemž vychází z předpokladu, že čtenářsky odborná populace má ke čtení jiný přístup než populace neodborná. Těžištěm práce byl empirický výzkum metodou ohniskových skupin, které byly provedeny na čtyřech univerzitách v České republice (6 skupin, 30 účastníků). Metoda umožnila prozkoumat kolektivní povahu fenoménu a zároveň vygenerovala data jdoucí do hloubky tématu. Cílem práce bylo zjistit, jaký vztah mají studenti bohemistických oborů ke čtení beletrie jakožto prožitku, zda a jak se tento vztah v průběhu studia změnil a jak se liší v závislosti na studiu různě koncipovaných bohemistických programů. Výsledná jištění mají zaprvé povahu teoretickou, především však směřují do praxe. Práce může sloužit jako vodítko, jak tříbit akademické kompetence studentů a zároveň podporovat jejich kladný vztah ke čtení beletrie jakožto aktivitě, která by ze své podstaty měla přinášet potěšení.
The thesis deals with the question of how the study of the Czech language and literature affects the reading of fiction, while assuming that the expert readers have a different approach to reading than the non-expert population. The work concentrated on empirical research using the focus group method, which was carried out at four universities in the Czech Republic (6 groups, 30 participants). The method allowed to explore the collective nature of the phenomenon while generating data going deep into the topic. The aim of the work was to find out how the students of the Czech language and literature approach the reading of fiction as an experience, whether and how this approach has changed in the course of study, and how it varies depending on the study of differently designed study programs. On the one hand the findings of the work are theoretical in nature, but they are mainly directed at practice. The thesis can serve as a guide to enhancing academic competences of students while promoting their positive attitude to reading fiction as an activity that, by its very nature, should bring pleasure.