Zobrazit minimální záznam

The fiction reading habits and experiences of Czech Language and Literature students: a focus group study
dc.contributor.advisorKuzmičová, Anežka
dc.creatorVýborná, Adéla
dc.date.accessioned2024-04-08T13:16:38Z
dc.date.available2024-04-08T13:16:38Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/188402
dc.description.abstractThe thesis deals with the question of how the study of the Czech language and literature affects the reading of fiction, while assuming that the expert readers have a different approach to reading than the non-expert population. The work concentrated on empirical research using the focus group method, which was carried out at four universities in the Czech Republic (6 groups, 30 participants). The method allowed to explore the collective nature of the phenomenon while generating data going deep into the topic. The aim of the work was to find out how the students of the Czech language and literature approach the reading of fiction as an experience, whether and how this approach has changed in the course of study, and how it varies depending on the study of differently designed study programs. On the one hand the findings of the work are theoretical in nature, but they are mainly directed at practice. The thesis can serve as a guide to enhancing academic competences of students while promoting their positive attitude to reading fiction as an activity that, by its very nature, should bring pleasure.en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá otázkou, jak studium bohemistiky ovlivňuje četní beletrie, přičemž vychází z předpokladu, že čtenářsky odborná populace má ke čtení jiný přístup než populace neodborná. Těžištěm práce byl empirický výzkum metodou ohniskových skupin, které byly provedeny na čtyřech univerzitách v České republice (6 skupin, 30 účastníků). Metoda umožnila prozkoumat kolektivní povahu fenoménu a zároveň vygenerovala data jdoucí do hloubky tématu. Cílem práce bylo zjistit, jaký vztah mají studenti bohemistických oborů ke čtení beletrie jakožto prožitku, zda a jak se tento vztah v průběhu studia změnil a jak se liší v závislosti na studiu různě koncipovaných bohemistických programů. Výsledná jištění mají zaprvé povahu teoretickou, především však směřují do praxe. Práce může sloužit jako vodítko, jak tříbit akademické kompetence studentů a zároveň podporovat jejich kladný vztah ke čtení beletrie jakožto aktivitě, která by ze své podstaty měla přinášet potěšení.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectČtení beletrie|čtení pro potěšení|povinná literatura|expertní čtenáři|literární seminářecs_CZ
dc.subjectReading fiction|reading for pleasure|compulsory literature|expert readers|literary seminarsen_US
dc.titleČtení beletrie jako návyk a prožitek v průběhu studia bohemistiky: ohniskové skupinycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-02-05
dc.description.departmentInstitute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
dc.description.departmentÚstav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId249493
dc.title.translatedThe fiction reading habits and experiences of Czech Language and Literature students: a focus group studyen_US
dc.contributor.refereeBílek, Petr
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineCzech Language and Literatureen_US
thesis.degree.disciplineČeský jazyk a literaturacs_CZ
thesis.degree.programCzech Language and Literatureen_US
thesis.degree.programČeský jazyk a literaturacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeský jazyk a literaturacs_CZ
uk.degree-discipline.enCzech Language and Literatureen_US
uk.degree-program.csČeský jazyk a literaturacs_CZ
uk.degree-program.enCzech Language and Literatureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá otázkou, jak studium bohemistiky ovlivňuje četní beletrie, přičemž vychází z předpokladu, že čtenářsky odborná populace má ke čtení jiný přístup než populace neodborná. Těžištěm práce byl empirický výzkum metodou ohniskových skupin, které byly provedeny na čtyřech univerzitách v České republice (6 skupin, 30 účastníků). Metoda umožnila prozkoumat kolektivní povahu fenoménu a zároveň vygenerovala data jdoucí do hloubky tématu. Cílem práce bylo zjistit, jaký vztah mají studenti bohemistických oborů ke čtení beletrie jakožto prožitku, zda a jak se tento vztah v průběhu studia změnil a jak se liší v závislosti na studiu různě koncipovaných bohemistických programů. Výsledná jištění mají zaprvé povahu teoretickou, především však směřují do praxe. Práce může sloužit jako vodítko, jak tříbit akademické kompetence studentů a zároveň podporovat jejich kladný vztah ke čtení beletrie jakožto aktivitě, která by ze své podstaty měla přinášet potěšení.cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis deals with the question of how the study of the Czech language and literature affects the reading of fiction, while assuming that the expert readers have a different approach to reading than the non-expert population. The work concentrated on empirical research using the focus group method, which was carried out at four universities in the Czech Republic (6 groups, 30 participants). The method allowed to explore the collective nature of the phenomenon while generating data going deep into the topic. The aim of the work was to find out how the students of the Czech language and literature approach the reading of fiction as an experience, whether and how this approach has changed in the course of study, and how it varies depending on the study of differently designed study programs. On the one hand the findings of the work are theoretical in nature, but they are mainly directed at practice. The thesis can serve as a guide to enhancing academic competences of students while promoting their positive attitude to reading fiction as an activity that, by its very nature, should bring pleasure.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV