dc.contributor.advisor | Slussareff, Michaela | |
dc.creator | Veselá, Pavla | |
dc.date.accessioned | 2024-04-08T10:30:58Z | |
dc.date.available | 2024-04-08T10:30:58Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/188442 | |
dc.description.abstract | The aim of this thesis is to identify possible differences in parental media strategies and differences in the use of various media among children aged 6-9 years. These differences are examined based on specific characteristics of the parents. The thesis investigates the potential influence of parents' level of media competencies and their sociodemographic characteristics on the applied parental media strategies. The thesis looks at the parents' media competencies from their own subjective perspective. The research concluded that parental media strategies are highly individual and variable, with parents differentiating their strategies according to different types of digital devices. This suggests that parents do not passively accept technologies, but actively strive to create a suitable media environment for their children. | en_US |
dc.description.abstract | Cílem práce je nalezení možných rozdílů v rodičovských mediálních strategiích a rozdílů u používání jednotlivých médií u dětí ve věkové kategorii 6-9 let. Rozdíly jsou zkoumány na základě specifických charakteristik rodičů. Práce zkoumá možný vliv úrovně mediálních kompetencí rodičů a jejich sociodemografické charakteristiky na aplikované rodičovské mediální strategie. Na mediální kompetence rodičů práce pohlíží z jejich vlastního subjektivního pohledu. Výzkum dospěl k závěru, že rodičovské mediální strategie jsou vysoce individuální a variabilní, rodiče rozlišují své strategie s ohledem na různé typy digitálních zařízení, a to naznačuje, že rodiče nejen pasivně přijímají technologie, ale aktivně se snaží o vytvoření vhodného mediálního prostředí pro své děti. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | aktivní mediace|média|mediální rodičovství|obrazovky|restriktivní mediace|rodičovská mediace|rodičovské strategie | cs_CZ |
dc.subject | active mediation|media|media parenting|screens|restrictive mediation|parental mediation|parental strategies | en_US |
dc.title | Rodičovské mediální strategie u dětí ve věku 6 - 9 let | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-01-29 | |
dc.description.department | Institute of Information Studies and Librarianship | en_US |
dc.description.department | Ústav informačních studií a knihovnictví | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 241520 | |
dc.title.translated | Parental media strategies in children at age 6 - 9 | en_US |
dc.contributor.referee | Titěra, Tomáš | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Information, media and book culture | en_US |
thesis.degree.discipline | Informace, média a knižní kultura | cs_CZ |
thesis.degree.program | Information, media and book culture | en_US |
thesis.degree.program | Informace, média a knižní kultura | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav informačních studií a knihovnictví | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Information Studies and Librarianship | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Informace, média a knižní kultura | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Information, media and book culture | en_US |
uk.degree-program.cs | Informace, média a knižní kultura | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Information, media and book culture | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Cílem práce je nalezení možných rozdílů v rodičovských mediálních strategiích a rozdílů u používání jednotlivých médií u dětí ve věkové kategorii 6-9 let. Rozdíly jsou zkoumány na základě specifických charakteristik rodičů. Práce zkoumá možný vliv úrovně mediálních kompetencí rodičů a jejich sociodemografické charakteristiky na aplikované rodičovské mediální strategie. Na mediální kompetence rodičů práce pohlíží z jejich vlastního subjektivního pohledu. Výzkum dospěl k závěru, že rodičovské mediální strategie jsou vysoce individuální a variabilní, rodiče rozlišují své strategie s ohledem na různé typy digitálních zařízení, a to naznačuje, že rodiče nejen pasivně přijímají technologie, ale aktivně se snaží o vytvoření vhodného mediálního prostředí pro své děti. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The aim of this thesis is to identify possible differences in parental media strategies and differences in the use of various media among children aged 6-9 years. These differences are examined based on specific characteristics of the parents. The thesis investigates the potential influence of parents' level of media competencies and their sociodemographic characteristics on the applied parental media strategies. The thesis looks at the parents' media competencies from their own subjective perspective. The research concluded that parental media strategies are highly individual and variable, with parents differentiating their strategies according to different types of digital devices. This suggests that parents do not passively accept technologies, but actively strive to create a suitable media environment for their children. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav informačních studií a knihovnictví | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |