Music in Anthony Burgess' fiction
Hudba v díle Anthonyho Burgesse
bakalářská práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/188529/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188529Identifikátory
SIS: 245000
Kolekce
- Kvalifikační práce [23802]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Poncarová, Petra Johana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglistika - amerikanistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglofonních literatur a kultur
Datum obhajoby
31. 1. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Hudba|literatura|Burgess|hudba v literatuře|postmodernismusKlíčová slova (anglicky)
Music|fiction|Burgess|music in literature|postmodernismPRÁCE Již od období romantismu byla hudba považována za vzor pro literární díla. Někteří autoři dvacátého století ovšem pracují s pojmem "hudba v literatuře" přesněji než romantici. Tvorba britského poválečného autora Anthonyho Burgesse, který se po velkou část života věnoval mimo literaturu také skládání klasické hudby, přestavuje ideální příklad toho, jak mohou oba druhy umění těžit ze vzájemného vlivu. Hudba totiž proniká do četného Burgessova díla v různých rovinách a formách. Práce se zabývá hudebními referencemi v Burgessových prózách, osvětlujícími jejich kontext a umožňujícími hlouběji porozumět jejich postavám. Zkoumá také způsoby, jakými hudba proniká do formální stránky Burgessových literárních děl. Využívaje svého vzdělání v oblasti teorie Burgess strukturuje některé prózy na principu hudebních forem či dokonce po vzoru konkrétních skladeb, čímž prohlubuje propojení hudby a literatury. Práce bude zkoumat hudbu v Burgessových dílech, kde se objevuje samostatně jen v rámci roviny tématicky, roviny strukturní a také v díle, kde se oba způsoby kombinují. K tématické analýze byla vybrána povídka "Rok 1889 a tónorod ďábla" (1989), jako příklad prózy těžící z hudebních struktur byl vybrán Burgessův experimentální román Napoleonská symfonie (1974) a na Burgessově nejslavnějším románu Mechanický...
THESIS ABSTRACT Literature has been considered an ideal model for literature since Romanticism, however, some of the 20th -century authors have employed the analogy more precisely than the Romantics. Being a classical composer as well as an author of fiction, Anthony Burgess represents the perfect example of how the two arts influence each other. Music pervades a large portion of the author's prolific literary work, occurring in various forms. This thesis examines allusions to music, which offer insight into the psychology of characters in some texts and elucidates the context in others, as well as on the structural features of Burgess' works. Well acquainted with the technique of composing music, Burgess models some of his works on musical forms, or specific compositions and thus adds another layer to the connection between music and literature. Both of the aforementioned methods will be discussed first separately and then combined in a single novel. Burgess' short story "1889 and the Devil's Mode" (1989) will illustrate the use of music on a thematic level, the structural analogies to music will be examined in Burgess' experimental novel Napoleon Symphony: A Novel in Four Movements (1974) and finally, the interplay of both methods will be discussed in Burgess' most-recognized novel A Clockwork Orange...