Zobrazit minimální záznam

Hudba v díle Anthonyho Burgesse
dc.contributor.advisorBeran, Zdeněk
dc.creatorKiszová, Tereza
dc.date.accessioned2024-04-08T10:18:34Z
dc.date.available2024-04-08T10:18:34Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/188529
dc.description.abstractTHESIS ABSTRACT Literature has been considered an ideal model for literature since Romanticism, however, some of the 20th -century authors have employed the analogy more precisely than the Romantics. Being a classical composer as well as an author of fiction, Anthony Burgess represents the perfect example of how the two arts influence each other. Music pervades a large portion of the author's prolific literary work, occurring in various forms. This thesis examines allusions to music, which offer insight into the psychology of characters in some texts and elucidates the context in others, as well as on the structural features of Burgess' works. Well acquainted with the technique of composing music, Burgess models some of his works on musical forms, or specific compositions and thus adds another layer to the connection between music and literature. Both of the aforementioned methods will be discussed first separately and then combined in a single novel. Burgess' short story "1889 and the Devil's Mode" (1989) will illustrate the use of music on a thematic level, the structural analogies to music will be examined in Burgess' experimental novel Napoleon Symphony: A Novel in Four Movements (1974) and finally, the interplay of both methods will be discussed in Burgess' most-recognized novel A Clockwork Orange...en_US
dc.description.abstractPRÁCE Již od období romantismu byla hudba považována za vzor pro literární díla. Někteří autoři dvacátého století ovšem pracují s pojmem "hudba v literatuře" přesněji než romantici. Tvorba britského poválečného autora Anthonyho Burgesse, který se po velkou část života věnoval mimo literaturu také skládání klasické hudby, přestavuje ideální příklad toho, jak mohou oba druhy umění těžit ze vzájemného vlivu. Hudba totiž proniká do četného Burgessova díla v různých rovinách a formách. Práce se zabývá hudebními referencemi v Burgessových prózách, osvětlujícími jejich kontext a umožňujícími hlouběji porozumět jejich postavám. Zkoumá také způsoby, jakými hudba proniká do formální stránky Burgessových literárních děl. Využívaje svého vzdělání v oblasti teorie Burgess strukturuje některé prózy na principu hudebních forem či dokonce po vzoru konkrétních skladeb, čímž prohlubuje propojení hudby a literatury. Práce bude zkoumat hudbu v Burgessových dílech, kde se objevuje samostatně jen v rámci roviny tématicky, roviny strukturní a také v díle, kde se oba způsoby kombinují. K tématické analýze byla vybrána povídka "Rok 1889 a tónorod ďábla" (1989), jako příklad prózy těžící z hudebních struktur byl vybrán Burgessův experimentální román Napoleonská symfonie (1974) a na Burgessově nejslavnějším románu Mechanický...cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectHudba|literatura|Burgess|hudba v literatuře|postmodernismuscs_CZ
dc.subjectMusic|fiction|Burgess|music in literature|postmodernismen_US
dc.titleMusic in Anthony Burgess' fictionen_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-01-31
dc.description.departmentDepartment of Anglophone Literatures and Culturesen_US
dc.description.departmentÚstav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId245000
dc.title.translatedHudba v díle Anthonyho Burgessecs_CZ
dc.contributor.refereePoncarová, Petra Johana
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.disciplineAnglistika - amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.programEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.programAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Anglophone Literatures and Culturesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish and American Studiesen_US
uk.degree-program.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-program.enEnglish and American Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPRÁCE Již od období romantismu byla hudba považována za vzor pro literární díla. Někteří autoři dvacátého století ovšem pracují s pojmem "hudba v literatuře" přesněji než romantici. Tvorba britského poválečného autora Anthonyho Burgesse, který se po velkou část života věnoval mimo literaturu také skládání klasické hudby, přestavuje ideální příklad toho, jak mohou oba druhy umění těžit ze vzájemného vlivu. Hudba totiž proniká do četného Burgessova díla v různých rovinách a formách. Práce se zabývá hudebními referencemi v Burgessových prózách, osvětlujícími jejich kontext a umožňujícími hlouběji porozumět jejich postavám. Zkoumá také způsoby, jakými hudba proniká do formální stránky Burgessových literárních děl. Využívaje svého vzdělání v oblasti teorie Burgess strukturuje některé prózy na principu hudebních forem či dokonce po vzoru konkrétních skladeb, čímž prohlubuje propojení hudby a literatury. Práce bude zkoumat hudbu v Burgessových dílech, kde se objevuje samostatně jen v rámci roviny tématicky, roviny strukturní a také v díle, kde se oba způsoby kombinují. K tématické analýze byla vybrána povídka "Rok 1889 a tónorod ďábla" (1989), jako příklad prózy těžící z hudebních struktur byl vybrán Burgessův experimentální román Napoleonská symfonie (1974) a na Burgessově nejslavnějším románu Mechanický...cs_CZ
uk.abstract.enTHESIS ABSTRACT Literature has been considered an ideal model for literature since Romanticism, however, some of the 20th -century authors have employed the analogy more precisely than the Romantics. Being a classical composer as well as an author of fiction, Anthony Burgess represents the perfect example of how the two arts influence each other. Music pervades a large portion of the author's prolific literary work, occurring in various forms. This thesis examines allusions to music, which offer insight into the psychology of characters in some texts and elucidates the context in others, as well as on the structural features of Burgess' works. Well acquainted with the technique of composing music, Burgess models some of his works on musical forms, or specific compositions and thus adds another layer to the connection between music and literature. Both of the aforementioned methods will be discussed first separately and then combined in a single novel. Burgess' short story "1889 and the Devil's Mode" (1989) will illustrate the use of music on a thematic level, the structural analogies to music will be examined in Burgess' experimental novel Napoleon Symphony: A Novel in Four Movements (1974) and finally, the interplay of both methods will be discussed in Burgess' most-recognized novel A Clockwork Orange...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV