dc.contributor.advisor | Kubalík, Štěpán | |
dc.creator | Liborová, Noemi | |
dc.date.accessioned | 2024-04-08T11:54:23Z | |
dc.date.available | 2024-04-08T11:54:23Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/188566 | |
dc.description.abstract | The question of the aesthetic value of conceptual art is one of the complex problems of aesthetic research, especially due to its diversity and ontological elusiveness stemming from dematerialization and the absence of the medium, as well as its frequent proclamatory anti- aestheticism. A wave of interest was sparked in 2009 by the study Who's Afraid of Conceptual Art by Peter Goldie and Elisabeth Schellekens. The authors were the first to attempt a comprehensive philosophical-aesthetic analysis of conceptual art, in which they also put forward their own bold hypothesis about the nature of this phenomenon. Their notion of the Idea idea, in which they tried to find the core of all conceptual art, lies in aesthetic idealism. Their approach has inspired other scholars to polemic, and thus prompted several other studies on the subject. The first part of the thesis is devoted to the key characteristics that define conceptual art and that are central to a theoretical grasp of the problem of its aesthetic value. Dematerialisation, ironic self-reflection, anti-definitional characteristics, its anti-aesthetic and intellectual nature are thus the starting point for the second part, which is an attempt at an independent analysis of the problem. The latter begins with an attempt to critique the notion of the... | en_US |
dc.description.abstract | Otázka estetické hodnoty konceptuálního umění patří obzvláště pro svou různorodost a ontologickou neuchopitelnost danou dematerializací a absencí média, stejně tak jako častou proklamativní anti-estetičností, ke složitým problémům oblasti estetického zkoumání. Vlnu zájmu v roce 2009 vyvolala odborná studie Kdo se bojí konceptuálního umění od Petera Goldieho a Elisabeth Schellekens. Autoři se jako první pokusili o ucelenou filosoficko- estetickou analýzu konceptuálního umění, v rámci které předložili také svou vlastní odvážnou hypotézu o podstatě tohoto fenoménu. Jejich pojem Idea idea, ve kterém se pokusili nalézt svorník veškerého konceptuálního umění tkví v estetickém idealismu. Jejich přístup inspiroval další odborníky k polemice a podnítil tak vznik několika dalších studií na toto téma. První část diplomové práce je věnována klíčovým charakteristikám, které konceptuální umění definují a které jsou stěžejní pro teoretické uchopení problému jeho estetické hodnoty. Dematerializace, ironická sebereflexe, anti-definiční charakteristika, jeho anti-estetická a intelektuální povaha tak jsou východiskem pro druhou část, která je snahou o samostatnou analýzu problému. Ta je zahájena pokusem o kritiku pojmu Idea idea. Dále je věnována pozornost obzvláště otázce ne/parafrázovatelnosti, zkušenostním... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Konceptuální umění|estetická hodnota|dematerializace díla|Idea idea|zkušenostní vlastnosti|ontologie umění | cs_CZ |
dc.subject | Conceptual art|aesthetic value|dematerialization of the work|Idea idea|experiential qualities|ontology of art | en_US |
dc.title | Konceptuální umění a jeho vztah k estetické hodnotě | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-01-23 | |
dc.description.department | Department of Aestetics | en_US |
dc.description.department | Katedra estetiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 251887 | |
dc.title.translated | Conceptual Art and its relationship to aesthetic value | en_US |
dc.contributor.referee | Dadejík, Ondřej | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Aesthetics | en_US |
thesis.degree.discipline | Estetika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Theory and History of Art and Culture | en_US |
thesis.degree.program | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra estetiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Aestetics | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Estetika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Aesthetics | en_US |
uk.degree-program.cs | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Theory and History of Art and Culture | en_US |
thesis.grade.cs | Dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Good | en_US |
uk.abstract.cs | Otázka estetické hodnoty konceptuálního umění patří obzvláště pro svou různorodost a ontologickou neuchopitelnost danou dematerializací a absencí média, stejně tak jako častou proklamativní anti-estetičností, ke složitým problémům oblasti estetického zkoumání. Vlnu zájmu v roce 2009 vyvolala odborná studie Kdo se bojí konceptuálního umění od Petera Goldieho a Elisabeth Schellekens. Autoři se jako první pokusili o ucelenou filosoficko- estetickou analýzu konceptuálního umění, v rámci které předložili také svou vlastní odvážnou hypotézu o podstatě tohoto fenoménu. Jejich pojem Idea idea, ve kterém se pokusili nalézt svorník veškerého konceptuálního umění tkví v estetickém idealismu. Jejich přístup inspiroval další odborníky k polemice a podnítil tak vznik několika dalších studií na toto téma. První část diplomové práce je věnována klíčovým charakteristikám, které konceptuální umění definují a které jsou stěžejní pro teoretické uchopení problému jeho estetické hodnoty. Dematerializace, ironická sebereflexe, anti-definiční charakteristika, jeho anti-estetická a intelektuální povaha tak jsou východiskem pro druhou část, která je snahou o samostatnou analýzu problému. Ta je zahájena pokusem o kritiku pojmu Idea idea. Dále je věnována pozornost obzvláště otázce ne/parafrázovatelnosti, zkušenostním... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The question of the aesthetic value of conceptual art is one of the complex problems of aesthetic research, especially due to its diversity and ontological elusiveness stemming from dematerialization and the absence of the medium, as well as its frequent proclamatory anti- aestheticism. A wave of interest was sparked in 2009 by the study Who's Afraid of Conceptual Art by Peter Goldie and Elisabeth Schellekens. The authors were the first to attempt a comprehensive philosophical-aesthetic analysis of conceptual art, in which they also put forward their own bold hypothesis about the nature of this phenomenon. Their notion of the Idea idea, in which they tried to find the core of all conceptual art, lies in aesthetic idealism. Their approach has inspired other scholars to polemic, and thus prompted several other studies on the subject. The first part of the thesis is devoted to the key characteristics that define conceptual art and that are central to a theoretical grasp of the problem of its aesthetic value. Dematerialisation, ironic self-reflection, anti-definitional characteristics, its anti-aesthetic and intellectual nature are thus the starting point for the second part, which is an attempt at an independent analysis of the problem. The latter begins with an attempt to critique the notion of the... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra estetiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 3 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |