Medea Pavla Vranického: hudební travestie
Medea by Pavel Vranicky. A musical travesty
bakalářská práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/188590/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188590Identifikátory
SIS: 257582
Kolekce
- Kvalifikační práce [23802]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Gabrielová, Jarmila
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Hudební věda
Katedra / ústav / klinika
Ústav hudební vědy
Datum obhajoby
1. 2. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Pavel Vranický|Jiří Antonín Benda|melodram|singspiel|parodie|Vídeň|lidové divadlo|vídeňský císařský dvůr|18. století|hudební analýzaKlíčová slova (anglicky)
Paul Wranitzky|Georg Anton Benda|melodrama|Singspiel|parody|Vienna|popular theater|Viennese imperial court|eighteenth century|musical analysisBakalářská práce pojednává o Medee, hudebně-dramatickém díle Pavla Vranického (1756-1808). Na základě studia dobových hudebních pramenů i v návaznosti na odbornou literaturu přináší podrobný obraz této travestie (parodie) melodramu Medea Jiřího Antonína Bendy (1722-1795). Práce přibližuje parametry díla, srovnává je s jeho předlohou a zasazuje je do kontextu dobového vídeňského lidového divadla. Rovněž zkoumá vliv, jejž měla na vznik díla císařovna Marie Tereza Nepolsko-Sicilská, která působila jako hudební mecenáška a sběratelka hudebnin a na jejímž dvoře probíhal intenzivní hudební provoz. Analytická část práce se pak zabývá postupy tvořícími parodický a komický dojem Medey, a to jak po stránce textové, tak po stránce hudební.
The bachelor thesis focuses on Medea, a stage work by Paul Wranitzky (1756-1808). Based on the study of historical musical sources and drawing on scientific literature it offers a detailed image of this travesty (or parody) of Georg Anton Benda's (1722-1795) melodrama Medea. The thesis describes the parameters of the work, compares the work with its model and puts it into the context of the contemporary Viennese so called "popular" theater. It also explores the influence which empress Marie Therese of Naples and Sicily had on its creation. The empress acted as a patron and collector of music and she fostered an intensive musical culture at her court. The analytical part deals with the text and the music of Medea and the techniques used therein to achieve parodic and comical effects.