Způsoby seznamování v současné společnosti
Způsoby seznamování v současné společnosti
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188641Identifikátory
SIS: 205317
Kolekce
- Kvalifikační práce [23775]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Katrňák, Tomáš
Nešporová, Olga
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
15. 2. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
online seznamování|homofilie|homogamie|výběr partnera|digitální stopy|computational social science|věková preference|desirabilitaKlíčová slova (anglicky)
online dating|homophily|homogamy|partner selection|digital trace data|computational social science|age preferences|desirabilityV posledních letech se z online seznamování stal dominantní prostředek, jakým se nové páry seznamují, přičemž již v roce 2013 v USA u heterosexuálních párů předstihlo seznamování prostřednictvím přátel a rodiny. Navzdory široké popularitě online seznamování je o jeho rozšíření, vnímání společností a dynamice chování uživatelů na online seznamovacích platformách v kontextu Česka známo poměrně málo. Tato disertační práce si klade za cíl zaplnit tuto mezeru v empirických poznatcích o českém trhu online seznamování s využitím dvou hlavních zdrojů dat: 1) dotazníkového šetření mezi dospělými českými uživateli internetu, 2) digitálních stop z české mobilní seznamovací aplikace. Studie začíná historickým přehledem seznamování, který přechází od novinových inzerátů v 19. a na počátku 20. století k rozkvětu online platforem v moderní době, přičemž odráží společenské normy a požadavky různých historických period. Šetření na kvótním výběru českých uživatelů internetu ukazuje, že online seznamování je mezi dotazovanými Čechy převládajícím způsobem hledání romantických partnerů, což odpovídá trendům v USA a dalších západních zemích. Rychlý nástup a široká obliba online seznamování vyvolává otázku, jak souvisí s jedním z nejstabilnějších vzorců ve výzkumu partnerských vztahů a rodin - homogamií. Zbývající část...
In the past decade, online dating has been displacing other ways of meeting partners. In the US, online dating has surpassed meeting through friends and family around the 2013 for heterosexual couples. Despite the widespread popularity of online dating, relatively little is known about its prevalence, user perceptions, and behavioral dynamics in online dating platforms within the context of Czechia. This dissertation aims to fill this gap in empirical insights into Czech online dating market by utilizing two main data sources: 1) a survey of adult Czech internet users, 2) digital trace data from a Czech mobile dating app. The study starts with the historical overview of matchmaking, transitioning from newspaper ads in the 19th and early 20th centuries to the flourishing of online platforms in the modern era, reflecting societal norms and demands of different eras. The survey of Czech internet users reveals that online dating is a prevalent mode of finding romantic partners among surveyed Czechs, resonating with trends observed in the US and other Western countries. The fast emergence and widespread popularity of online dating begs the question of how it is related to one of the most persistent patterns in the research on partnerships and families - homogamy. The remainder of the thesis therefore...