Inhibující a facilitující strach v matematice u žáků gymnázií.
Inhibiting and facilitating fear in mathematics in grammar school students.
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/188829/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188829Identifikátory
SIS: 232945
Kolekce
- Kvalifikační práce [19336]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
High, Radka
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
12. 1. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
pedagogická psychologie, strach ve škole, facilitující a inhibující strach, motivace, matematikaKlíčová slova (anglicky)
educational psychology, fear at school, facilitating and inhibiting fear, motivation, mathematicsVe školním prostředí se u žáků běžně setkáváme s různými podobami strachu. V odborné literatuře je žáky zažívaný strach tematizován jako testová úzkost a strach ze selhání. Školní strach je spojován jak se zhoršeným výkonem žáků, tak s jeho potenciálním zlepšením. Cílem této práce je zmapování vztahu mezi žáky prožívaným strachem v hodinách matematiky, jejich prospěchem a dalšími motivačními proměnnými. Soustředili jsme se na odlišení facilitujícího strachu, tj. pro výkon prospěšného, a strachu inhibujícího, který výkon oslabuje. Sběr dat proběhl formou dotazníkového šetření se zapojením žáků druhého ročníku čtyřletého gymnázia a odpovídajícího ročníku šestiletého gymnázia. U žáků jsme zjišťovali jejich postoje k matematice, míru prožívaného strachu, průměrnou známku z matematiky, učební motivaci k předmětu a BIS/BAS senzitivitu, která je zastupujícím ukazatelem facilitujícího a inhibujícího strachu. K zmapování strachového momentu jsme využili otevřené otázky. Výsledky ukazují na souvislost mezi žáky prožívaným strachem, postojem k matematice, částečně i učební motivací a jejich průměrnou známkou v tomto předmětu. Úspěch v předmětu matematika má nejsilnější vazbu k oblibě předmětu, motivaci a k nadání pro předmět. Neúspěch v předmětu je spojován s obtížností a strachem. Teoretická východiska,...
In the school environment, students commonly encounter various forms of fear. In the literature, the fear experienced by students is thematized as test anxiety and fear of failure. School anxiety is associated both with the deterioration of pupils' performance and with its potential improvement. The aim of this work is to map the relationship between pupils' experienced fear in mathematics lessons, their performance and other motivational variables. We focused on differentiating the facilitating, for the performance beneficial fear, and the inhibiting, for the performance debilitating fear. The data collection took place in the form of a questionnaire survey, with the involvement of students of the second year of the four-year grammar school and the corresponding year of the six-year grammar school. We investigated the students' attitudes towards mathematics, the degree of experienced fear, the average grade in mathematics, learning motivation for the subject and BIS/BAS sensitivity, representing an indicator of facilitating and inhibiting fear. We used open questions to map the moment of fear. The results show a connection between the pupils' experience of fear, attitudes towards mathematics, partly also learning motivation and their average grade in this subject. Success in the subject of...