Zobrazit minimální záznam

Inhibiting and facilitating fear in mathematics in grammar school students.
dc.contributor.advisorPavelková, Isabella
dc.creatorKratochvílová, Aneta
dc.date.accessioned2024-11-29T09:01:07Z
dc.date.available2024-11-29T09:01:07Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/188829
dc.description.abstractVe školním prostředí se u žáků běžně setkáváme s různými podobami strachu. V odborné literatuře je žáky zažívaný strach tematizován jako testová úzkost a strach ze selhání. Školní strach je spojován jak se zhoršeným výkonem žáků, tak s jeho potenciálním zlepšením. Cílem této práce je zmapování vztahu mezi žáky prožívaným strachem v hodinách matematiky, jejich prospěchem a dalšími motivačními proměnnými. Soustředili jsme se na odlišení facilitujícího strachu, tj. pro výkon prospěšného, a strachu inhibujícího, který výkon oslabuje. Sběr dat proběhl formou dotazníkového šetření se zapojením žáků druhého ročníku čtyřletého gymnázia a odpovídajícího ročníku šestiletého gymnázia. U žáků jsme zjišťovali jejich postoje k matematice, míru prožívaného strachu, průměrnou známku z matematiky, učební motivaci k předmětu a BIS/BAS senzitivitu, která je zastupujícím ukazatelem facilitujícího a inhibujícího strachu. K zmapování strachového momentu jsme využili otevřené otázky. Výsledky ukazují na souvislost mezi žáky prožívaným strachem, postojem k matematice, částečně i učební motivací a jejich průměrnou známkou v tomto předmětu. Úspěch v předmětu matematika má nejsilnější vazbu k oblibě předmětu, motivaci a k nadání pro předmět. Neúspěch v předmětu je spojován s obtížností a strachem. Teoretická východiska,...cs_CZ
dc.description.abstractIn the school environment, students commonly encounter various forms of fear. In the literature, the fear experienced by students is thematized as test anxiety and fear of failure. School anxiety is associated both with the deterioration of pupils' performance and with its potential improvement. The aim of this work is to map the relationship between pupils' experienced fear in mathematics lessons, their performance and other motivational variables. We focused on differentiating the facilitating, for the performance beneficial fear, and the inhibiting, for the performance debilitating fear. The data collection took place in the form of a questionnaire survey, with the involvement of students of the second year of the four-year grammar school and the corresponding year of the six-year grammar school. We investigated the students' attitudes towards mathematics, the degree of experienced fear, the average grade in mathematics, learning motivation for the subject and BIS/BAS sensitivity, representing an indicator of facilitating and inhibiting fear. We used open questions to map the moment of fear. The results show a connection between the pupils' experience of fear, attitudes towards mathematics, partly also learning motivation and their average grade in this subject. Success in the subject of...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjecteducational psychologyen_US
dc.subjectfear at schoolen_US
dc.subjectfacilitating and inhibiting fearen_US
dc.subjectmotivationen_US
dc.subjectmathematicsen_US
dc.subjectpedagogická psychologiecs_CZ
dc.subjectstrach ve školecs_CZ
dc.subjectfacilitující a inhibující strachcs_CZ
dc.subjectmotivacecs_CZ
dc.subjectmatematikacs_CZ
dc.titleInhibující a facilitující strach v matematice u žáků gymnázií.cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-01-12
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId232945
dc.title.translatedInhibiting and facilitating fear in mathematics in grammar school students.en_US
dc.contributor.refereeHigh, Radka
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csVe školním prostředí se u žáků běžně setkáváme s různými podobami strachu. V odborné literatuře je žáky zažívaný strach tematizován jako testová úzkost a strach ze selhání. Školní strach je spojován jak se zhoršeným výkonem žáků, tak s jeho potenciálním zlepšením. Cílem této práce je zmapování vztahu mezi žáky prožívaným strachem v hodinách matematiky, jejich prospěchem a dalšími motivačními proměnnými. Soustředili jsme se na odlišení facilitujícího strachu, tj. pro výkon prospěšného, a strachu inhibujícího, který výkon oslabuje. Sběr dat proběhl formou dotazníkového šetření se zapojením žáků druhého ročníku čtyřletého gymnázia a odpovídajícího ročníku šestiletého gymnázia. U žáků jsme zjišťovali jejich postoje k matematice, míru prožívaného strachu, průměrnou známku z matematiky, učební motivaci k předmětu a BIS/BAS senzitivitu, která je zastupujícím ukazatelem facilitujícího a inhibujícího strachu. K zmapování strachového momentu jsme využili otevřené otázky. Výsledky ukazují na souvislost mezi žáky prožívaným strachem, postojem k matematice, částečně i učební motivací a jejich průměrnou známkou v tomto předmětu. Úspěch v předmětu matematika má nejsilnější vazbu k oblibě předmětu, motivaci a k nadání pro předmět. Neúspěch v předmětu je spojován s obtížností a strachem. Teoretická východiska,...cs_CZ
uk.abstract.enIn the school environment, students commonly encounter various forms of fear. In the literature, the fear experienced by students is thematized as test anxiety and fear of failure. School anxiety is associated both with the deterioration of pupils' performance and with its potential improvement. The aim of this work is to map the relationship between pupils' experienced fear in mathematics lessons, their performance and other motivational variables. We focused on differentiating the facilitating, for the performance beneficial fear, and the inhibiting, for the performance debilitating fear. The data collection took place in the form of a questionnaire survey, with the involvement of students of the second year of the four-year grammar school and the corresponding year of the six-year grammar school. We investigated the students' attitudes towards mathematics, the degree of experienced fear, the average grade in mathematics, learning motivation for the subject and BIS/BAS sensitivity, representing an indicator of facilitating and inhibiting fear. We used open questions to map the moment of fear. The results show a connection between the pupils' experience of fear, attitudes towards mathematics, partly also learning motivation and their average grade in this subject. Success in the subject of...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV