Gender, nebinární genderová identita - lingvistický a sociologický přístup frankofonních mluvčí
Gender, non-binary gender identity - a linguistic and sociological approach of francophone speakers
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188832Identifikátory
SIS: 266340
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jančík, Jiří
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství francouzského jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství anglického jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra francouzského jazyka a literatury
Datum obhajoby
9. 1. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
gender, maskulinita, femininita, nebinární genderová identita, inkluzivní jazyk, genderově neutrální zájmenaKlíčová slova (anglicky)
gender, masculinity, femininity, non-binary gender identity, inclusive language, gender-neutral pronounsDiplomová práce se věnuje problematice genderu - zejména jeho nebinárnímu pojetí. Zkoumá, jak k této oblasti přistupuje francouzský jazyk a frankofonní společnost. Stěžejní kapitoly pojednávají o genderu, sociokulturním pohledu na něj a jazykovém přístupu. Práce se v první kapitole stručně věnuje filozofii jazyka a jazykové kultuře obecně. V rámci druhé kapitoly jsou vysvětleny klíčové pojmy související s genderem a jsou představena různá pojetí genderu napříč kulturami. Ve třetí kapitole jsou popsány klíčové jazykové jevy, které představují překážku v cestě za neutrálním francouzským jazykem. Jádro jazykové části práce tvoří čtvrtá kapitola s tzv. écriture inclusive, inkluzivním psaním, které v mnoha bodech nabízí řešení na jazykovou rovnoprávnost. Jsou představeny oficiální podoby této formy jazyka ve Francii a v Kanadě a popsány jeho principy. Dále práce obsahuje návrh na genderově neutrální řešení francouzského jazyka podle Florence Ashley působící v oblasti práva a zdraví transgender jedinců v Kanadě. V poslední páté kapitole jsou prezentovány reakce na inkluzivní a neutrální podobu francouzštiny. Jsou popsány kontroverzní debaty, které vznikly kolem vyjádření Francouzské akademie, člena vlády a ministra školství. Cílem práce je popsat koncept genderu v jeho komplexnosti, představit návrh na...
The thesis focuses on the issue of gender, in particular its non-binary conception, and investigates how the French language and Francophone society approach this area. The core chapters examine the multifaceted aspects of gender, incorporating sociocultural perspectives and linguistic approaches. In the first chapter, the thesis briefly scrutinizes the philosophy of language and linguistic culture in general. The second chapter explains pivotal concepts related to gender and introduces diverse cultural conceptions of gender. The third chapter describes key linguistic phenomena that pose challenges to achieving neutrality within the French language. The core of the linguistic part of the thesis is the fourth chapter, with the so-called écriture inclusive, inclusive writing, which at many points offers a solution to linguistic equality. The official forms of this approach in France and Canada are presented and its guiding principles are described. In addition, the thesis incorporates a proposal for a gender-neutral solution for the French language put forth by Florence Ashley, a legal and health activist specializing in transgender issues in Canada. The last chapter, chapter five, outlines reactions to the inclusive and gender-neutral form of the French language. The controversial debates that arose...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Gender na školách pro sluchově postižení
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOPánková, Tereza (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012)Datum obhajoby: 4. 6. 2012RESUMÉ Bakalářská práce se zabývá projevy genderu a genderovými stereotypy na školách pro žáky/kyně se sluchovým postižením a to v oblasti vztahů a komunikace mezi vyučujícími a studujícími a mezi studujícími navzájem. ... -
Nerovné postavení žen v IT
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOMartinková, Monika (Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, 2024)Datum obhajoby: 10. 9. 2024 -
Analýza učebnic pro základní školy z genderového hlediska
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOSoušková, Anežka (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2021)Datum obhajoby: 7. 9. 2021Tato diplomová práce se zabývá genderovou tematikou v učebnicích českého jazyka pro druhý stupeň základní školy. Jejím cílem je provést analýzu tří vybraných učebnicových řad různých nakladatelství a na základě výsledků ...