Využití metod RWCT ve výuce francouzského jazyka
Using RWCT methods in French language teaching
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188838Identifikátory
SIS: 237884
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Fučíková, Milena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - francouzský jazyk
Katedra / ústav / klinika
Katedra francouzského jazyka a literatury
Datum obhajoby
9. 1. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Kritické myšlení, Čtením a psaním ke kritickému myšlení, francouzština jako cizí jazyk, akčně zaměřený přístup, model učení E-U-RKlíčová slova (anglicky)
Critical thinking, Reading and Writing for Critical Thinking, French as a foreign language, action-oriented approach, ERR framework systemTato práce se zaměřuje na využití metod programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT) ve výuce francouzštiny jako cizího jazyka. Jejím cílem je vytvořit lekci francouzštiny využívající tyto metody a vyzkoušet ji v praxi. V první kapitole se věnujeme rozvoji kritického myšlení ve školním prostředí a popisujeme vybrané metody RWCT. Ve druhé kapitole propojujeme kritické myšlení s aktuálními trendy ve výuce francouzštiny, především s akčně zaměřeným přístupem. Ve třetí kapitole zjišťujeme, jakým způsobem je rozvoj kritického myšlení zakotven v kurikulárních dokumentech a jaká je podle nich očekávaná úroveň jazykových dovedností žáků. Ve čtvrté kapitole využíváme všechny tyto poznatky k přípravě lekce určené žákům druhého stupně základní školy. V páté kapitole reflektujeme reálný průběh vyzkoušené výukové jednotky i zpětnou vazbu od žáků a doplňujeme další doporučení. Zjistili jsme, že ačkoli využití metod RWCT ve výuce cizího jazyka není přímo podporováno kurikulárními dokumenty, učitelům nic nebrání tímto způsobem postupovat. Výuka cizího jazyka i podpora rozvoje kritického myšlení vyžadují bezpečné prostředí, přenesení aktivity na žáka, kooperaci i formulaci vlastních myšlenek a názorů, díky čemuž v hodině vzniká prostor pro přirozenou komunikaci. Pro zavedení metod RWCT do výuky...
This work focuses on using methods of the Reading and Writing for Critical Thinking (RWCT) program in teaching French as a foreign language. The goal is to create a French lesson using these methods and to test it in practice. The first chapter is dedicated to the development of critical thinking in the school environment and describes selected RWCT methods. The second chapter connects critical thinking with current trends in teaching French, especially with the action-oriented approach. The third chapter focuses on how the development of critical thinking is anchored in curricular documents and on the expected level of students' language skills. In the fourth chapter, we use all these insights to prepare a lesson for upper primary school students. The fifth chapter reflects on the actual course of the tested teaching unit and feedback from students, adding further recommendations. We found that although the use of RWCT methods in foreign language teaching is not directly supported by curricular documents, nothing prevents teachers from proceeding this way. Teaching a foreign language and supporting the development of critical thinking require a safe environment, orienting activity on the student, cooperation, and formulating thoughts and opinions, creating space for natural communication in the...