Komplexita sociální identity ve vztahu k self-efficacy: analýza významu hierarchie ve firemním prostředí
Complexity of social identity in relation to self-efficacy: analysis of hierarchy significance within a corporate environment
diplomová práce (NEOBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188839Identifikátory
SIS: 263829
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Machovcová, Kateřina
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
11. 1. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Neprospěl/a
Klíčová slova (česky)
sociální identita, in-group identifikace, inter-group kontext, self-kategorizace, self-efficacy, hierarchie ve firemním prostředíKlíčová slova (anglicky)
social identity, in-group identification, inter-group context, self-categorization, self-efficacy, hierarchy in the corporate environmentV této práci se zabýváme komplexitou sociální identity ve firemním prostředí a jejím vlivem na vnímanou vlastní účinnost jedinců. Na tento vztah nahlížíme v kontextu firemní hierarchie dvou identifikovaných skupin, a tedy skupinou BO (netechničtí a podpůrní experti) a skupinu FO (techničtí a businessoví experti), přičemž vnímaná prestiž skupin odpovídá rozdělení na skupinu s vyšším statusem (high-status group) FO a skupinu s nižším statusem (low-status group) BO. V teoretické části se zabýváme vymezením základních pojmů pro lepší uvedení do kontextu předkládané problematiky, jako je například teorie sociální identity, teorie sebe- kategorizace, vymezení skupin na in-group a out-group či statusové postavení skupin. Cílem snažení bylo zjistit, jaký je vztah mezi mírou identifikace s in-group a vnímanou self-efficacy, jak se projevuje vztah mezi identifikací s firmou jako celkem a vnímanou self-efficacy v kontextu low-status / high-status group a jaký je vztah mezi identifikací jedince s in-group a jeho identifikací s whole-group. Za tímto účelem bylo provedeno dotazníkové šetření v konkrétní firmě (N=64), za pomocí metod sledujících subjektivní vnímání sebe sama v meziskupinové situaci a pocit vnímané self-efficacy. Získaná data následně podrobujeme statistickému rozboru a jeho následné analýze,...
In this paper, we examine the complexity of social identity in the corporate environment and its impact on individuals' perceived self-efficacy. We explore this relationship within the framework of a corporate hierarchy consisting of two identified groups: the BO group (non-technical and support experts) and the FO group (technical and business experts). The perceived prestige of these groups corresponds to a division between the high-status FO group and the low-status BO group. In the theoretical section, we discuss the definition of basic concepts to better contextualize them within the present issue. These concepts include social identity theory, self- categorization theory, the definition of in-group and out-group, and the status of groups. The aim of this endeavor was to investigate the relationship between the degree of identification with the in-group and perceived self-efficacy, how the relationship between identification with the firm as a whole and perceived self-efficacy manifests in the context of low-status/high-status groups, and the relationship between an individual's identification with the in-group and their identification with the whole group. To achieve this, we conducted a questionnaire survey in a specific firm (N=64), using methods that track subjective self-perception in an...