Stimulace sociálních vztahů mezi dětmi předškolního věku pomocí dramatické výchovy
Stimulating social relationships among preschool children through drama education
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189224Identifikátory
SIS: 268405
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hanyš Holemá, Irena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro mateřské školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
20. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
dítě, dramatická hra, cíle dramatické výchovy, metody dramatické výchovy, vrstevnické vztahy, navazování přátelských vztahůKlíčová slova (anglicky)
child, dramatic play, goals of dramatic education, methods of dramatic education, peer relationships, formation of friendly relationshipsVe své bakalářské práci se budu věnovat tématu sociálních vztahů mezi dětmi předškolního věku, a to v souvislosti s dramatickou výchovou. Konkrétně budu zkoumat okruh vrstevníků jako partnerů pro hru několika vybraných dětí. Zajímá mě, jestli zařazení několika dramatických lekcí se sociálními tématy do předškolního vzdělávání, bude mít na děti a okruh jejich vrstevníků vliv. Zda se okruh rozšíří, děti mezi sebou budou více interagovat, a také jestli díky dramatické výchově vzniknou základy pro přátelství. Teoretická část práce je zaměřena na psychický vývoj dítěte v předškolním věku konkrétně v oblasti raných vztahů, ať už jde o výběr vrstevníků ke hře nebo o navazování prvních přátelství. Dále se tato část orientuje na úvod do dramatické výchovy a představuje některé z jejích technik a metod. V praktické části je v jedné třídě mateřské školy představeno, realizováno a reflektováno pět dramatických lekcí se sociálními tématy. Před lekcemi je použita výzkumná metoda rozhovoru, kde respondenty jsou děti, které jsou dotazovány na to, jaké vztahy mají k jiným dětem. Stejný rozhovor je uskutečněn i po proběhnutí lekcí. Srovnáním obou rozhovorů je vyhodnoceno, zda na děti dramatické lekce nějak působily. Do hodnocení jsou také zahrnuty názory dvou pedagogů, kteří se třídou pracují, získané z rozhovorů na...
In my bachelor's thesis I will focus on the topic of social relations between preschool children in the context of drama education. Specifically, I will be examining the peer circle for the play of a few selected children. I am interested in whether the inclusion of a few drama lessons with social themes in preschool, will have an impact on the children and their peer circle. Whether the circle will expand, children will interact more with each other or whether the foundations for friendships will be established through drama education. The theoretical part focuses on the psychological development of the preschool child, specifically in the area of early relationships, both peer relationships for play and the establishment of first friendships. Furthermore, this part focuses on an introduction to drama education and introduces some of its techniques and methods. In the practical part, five drama lessons with social themes are introduced, implemented and reflected upon in a kindergarten class. Before the lessons, a research method of interview is used, where the respondents are children who are asked about their relationships with other children. The same interview is conducted after the lessons. By comparing the two interviews, it is evaluated whether the drama lessons had any effect on the...