Fantastická literatura v procesu literární edukace
Fantastic Literature in the Process of Literary Education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189257Identifikátory
SIS: 252647
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Soukupová, Klára
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
21. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
fantastická literatura, fantasy, sci-fi, rámcový vzdělávací program, průřezová témataKlíčová slova (anglicky)
Fantastic literature, Fantasy, Science-Fiction literature, Curriculum Framework, Cross-curricular ThemesPráce si klade za cíl dokázat, že i mezi díly fantastické literatury lze nalézt takové texty, s nimiž lze pracovat ve výuce literatury (nejen) na střední škole, a že se skrze jejich interpretaci můžeme vztahovat k našemu aktuálnímu světu a jeho problémům. Teoretická část věnuje prostor vymezení fantastické literatury jako takové (především pak vůči pojmům fantastika, fantasy a sci-fi) a snahám o definici extenze tohoto pojmu jakožto žánru. Taktéž zde čtenář nalezne kapitolu věnovanou argumentům vyvracejícím podceňování tohoto žánru, načež navazuje zdůvodnění využití fantastické literatury ve školní praxi, kde argumentujeme především mnohými výzkumy čtenářství, jež potvrzují čtenářskou oblibu žánru, ale také vybranými literárními oceněními, které zase dokládají kvalitu některých děl literární fantastiky. Praktická část již pomocí obsahové analýzy vybírá několik konkrétních děl, v nichž lze identifikovat momenty, které se vztahují k jednotlivým průřezovým tématům Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia a jejich očekávaným výstupům. Na jejich základě je zde následně navrženo pět modelových výukových lekcí respektujících tzv. E-U-R model výuky. Tyto lekce byly odučeny na nejmenované pražské střední škole. Každá z odučených hodin je posléze v práci reflektována a na základě toho je navržena...
The aim of this work is to prove that even among works of fantastic literature, it is possible to find texts that can be used in literature classes (not only) in secondary school, and that, through their interpretation, we can relate to our current world and its problems. The theoretical part focuses on the definition of fantastic literature as such (especially in relation to the terms fantasy and sci-fi) and on attempts to define the extension of this concept as a genre. The reader will also find a chapter focusing on arguments disproving the underestimation of this genre. This chapter is followed by an explanation on how to use fantastic literature in school practice, where we present primarily many readership studies that confirm the popularity of this genre among readers, but also with some literary awards that demonstrate the quality of some works of fantastic literature. The practical part uses content analysis to select several specific works in which it is possible to identify moments that relate to individual cross-curricular themes of the Curriculum Framework for grammar school and their expected outcomes. On their basis, five model teaching lessons, which were taught at an unnamed Prague secondary school, are subsequently proposed here. Each lesson is followed by a reflection on the...