Zobrazit minimální záznam

Fantastic Literature in the Process of Literary Education
dc.contributor.advisorKomberec, Filip
dc.creatorLichtenbergová, Lucie
dc.date.accessioned2024-11-29T03:10:34Z
dc.date.available2024-11-29T03:10:34Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/189257
dc.description.abstractPráce si klade za cíl dokázat, že i mezi díly fantastické literatury lze nalézt takové texty, s nimiž lze pracovat ve výuce literatury (nejen) na střední škole, a že se skrze jejich interpretaci můžeme vztahovat k našemu aktuálnímu světu a jeho problémům. Teoretická část věnuje prostor vymezení fantastické literatury jako takové (především pak vůči pojmům fantastika, fantasy a sci-fi) a snahám o definici extenze tohoto pojmu jakožto žánru. Taktéž zde čtenář nalezne kapitolu věnovanou argumentům vyvracejícím podceňování tohoto žánru, načež navazuje zdůvodnění využití fantastické literatury ve školní praxi, kde argumentujeme především mnohými výzkumy čtenářství, jež potvrzují čtenářskou oblibu žánru, ale také vybranými literárními oceněními, které zase dokládají kvalitu některých děl literární fantastiky. Praktická část již pomocí obsahové analýzy vybírá několik konkrétních děl, v nichž lze identifikovat momenty, které se vztahují k jednotlivým průřezovým tématům Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia a jejich očekávaným výstupům. Na jejich základě je zde následně navrženo pět modelových výukových lekcí respektujících tzv. E-U-R model výuky. Tyto lekce byly odučeny na nejmenované pražské střední škole. Každá z odučených hodin je posléze v práci reflektována a na základě toho je navržena...cs_CZ
dc.description.abstractThe aim of this work is to prove that even among works of fantastic literature, it is possible to find texts that can be used in literature classes (not only) in secondary school, and that, through their interpretation, we can relate to our current world and its problems. The theoretical part focuses on the definition of fantastic literature as such (especially in relation to the terms fantasy and sci-fi) and on attempts to define the extension of this concept as a genre. The reader will also find a chapter focusing on arguments disproving the underestimation of this genre. This chapter is followed by an explanation on how to use fantastic literature in school practice, where we present primarily many readership studies that confirm the popularity of this genre among readers, but also with some literary awards that demonstrate the quality of some works of fantastic literature. The practical part uses content analysis to select several specific works in which it is possible to identify moments that relate to individual cross-curricular themes of the Curriculum Framework for grammar school and their expected outcomes. On their basis, five model teaching lessons, which were taught at an unnamed Prague secondary school, are subsequently proposed here. Each lesson is followed by a reflection on the...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectFantastic literatureen_US
dc.subjectFantasyen_US
dc.subjectScience-Fiction literatureen_US
dc.subjectCurriculum Frameworken_US
dc.subjectCross-curricular Themesen_US
dc.subjectfantastická literaturacs_CZ
dc.subjectfantasycs_CZ
dc.subjectsci-fics_CZ
dc.subjectrámcový vzdělávací programcs_CZ
dc.subjectprůřezová tématacs_CZ
dc.titleFantastická literatura v procesu literární edukacecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-05-21
dc.description.departmentKatedra české literaturycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId252647
dc.title.translatedFantastic Literature in the Process of Literary Educationen_US
dc.contributor.refereeSoukupová, Klára
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra české literaturycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.csUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPráce si klade za cíl dokázat, že i mezi díly fantastické literatury lze nalézt takové texty, s nimiž lze pracovat ve výuce literatury (nejen) na střední škole, a že se skrze jejich interpretaci můžeme vztahovat k našemu aktuálnímu světu a jeho problémům. Teoretická část věnuje prostor vymezení fantastické literatury jako takové (především pak vůči pojmům fantastika, fantasy a sci-fi) a snahám o definici extenze tohoto pojmu jakožto žánru. Taktéž zde čtenář nalezne kapitolu věnovanou argumentům vyvracejícím podceňování tohoto žánru, načež navazuje zdůvodnění využití fantastické literatury ve školní praxi, kde argumentujeme především mnohými výzkumy čtenářství, jež potvrzují čtenářskou oblibu žánru, ale také vybranými literárními oceněními, které zase dokládají kvalitu některých děl literární fantastiky. Praktická část již pomocí obsahové analýzy vybírá několik konkrétních děl, v nichž lze identifikovat momenty, které se vztahují k jednotlivým průřezovým tématům Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia a jejich očekávaným výstupům. Na jejich základě je zde následně navrženo pět modelových výukových lekcí respektujících tzv. E-U-R model výuky. Tyto lekce byly odučeny na nejmenované pražské střední škole. Každá z odučených hodin je posléze v práci reflektována a na základě toho je navržena...cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of this work is to prove that even among works of fantastic literature, it is possible to find texts that can be used in literature classes (not only) in secondary school, and that, through their interpretation, we can relate to our current world and its problems. The theoretical part focuses on the definition of fantastic literature as such (especially in relation to the terms fantasy and sci-fi) and on attempts to define the extension of this concept as a genre. The reader will also find a chapter focusing on arguments disproving the underestimation of this genre. This chapter is followed by an explanation on how to use fantastic literature in school practice, where we present primarily many readership studies that confirm the popularity of this genre among readers, but also with some literary awards that demonstrate the quality of some works of fantastic literature. The practical part uses content analysis to select several specific works in which it is possible to identify moments that relate to individual cross-curricular themes of the Curriculum Framework for grammar school and their expected outcomes. On their basis, five model teaching lessons, which were taught at an unnamed Prague secondary school, are subsequently proposed here. Each lesson is followed by a reflection on the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra české literaturycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV