Klima školní třídy na 1. stupni ZŠ
Climate of a school class at a primary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189316Identifikátory
SIS: 248750
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Nekardová, Barbora
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
21. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Klima třídy, klima školy, primární vzdělávání, inkluze, heterogenní třída, strategie řízení třídy, dotazník, pozorování, rozhovorKlíčová slova (anglicky)
Classroom climate, school climate, primary education, inclusion, heterogeneous class, classroom management, questionnaire, observation, interviewDiplomová práce se zabývá sociálním klimatem třídy na 1. stupni základní školy. Jejím cílem je posoudit, zda mají třídní učitelé přehled o sociálním klimatu ve svých třídách. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část práce se věnuje sociálnímu klimatu třídy a školy. Vedle toho zkoumá také aspekty inkluze a integrace ve vzdělávacím prostředí a strategie řízení třídy, které mají vliv na formování sociálního klimatu třídy. V praktické části práce je provedeno srovnání charakteristiky klimatu konkrétních třídních učitelů s výsledky měření klimatu provedeného u nich ve třídě. Výzkum práce proběhl ve třech třídách a kombinoval kvalitativní a kvantitativní přístup. Při sběru dat byly využity tři nástroje: dotazník, rozhovor a pozorování. Ve fázi vyhodnocení výzkumu došlo k porovnání zprůměrovaných žákovských odpovědí v dotazníku s odpověďmi učitelů a ke triangulaci dat. Kromě porovnání již vyplněných dotazníků byly využity i charakteristiky klimatu získané prostřednictvím rozhovorů a pozorování. Z výzkumu pak vyplývá, že představy daných učitelů o sociálním klimatu u nich ve třídě odpovídají vnímání sociálního klimatu ze strany žáků.
This diploma thesis focuses on the social climate in primary school classrooms. It aims to assess whether classroom teachers have an overview of the social climate in their classes. The thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part examines the social climate of the classroom and the school. Additionally, it deals with aspects of inclusion and integration in the educational environment, as well as classroom management strategies that influence the classroom social climate. In the practical part, teachers' characteristics of the climate in their class are compared with the results of climate examinations conducted in their classes. The research happened in three classrooms and combined qualitative and quantitative approach. Three instruments were used for data collection: a questionnaire, interviews, and a observation. During the research evaluation phase, the averaged student responses in the questionnaire were compared with the teachers' responses, and data triangulation was performed. The completed questionnaires were compared not only with each other, but with the teachers' characteristic of the classroom climate obtained through interviews and observations as well. The research findings indicate that the teachers' perceptions of the social climate in their...