Porovnání kázeňských opatření využívaných v České republice a ve Francii
Comparison of disciplinary measures used in the Czech Republic and France
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189533Identifiers
Study Information System: 258388
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Blažková, Veronika
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Education of Educational Sciences for Upper Secondary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
23. 5. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
výchovná opatření, kázeňská opatření, tělesné tresty, trestyKeywords (English)
educational measures, disciplinary measures, corporal punishment, punishmentHlavní náplní této diplomové práce je porovnat kázeňská opatření využívaná v České republice a ve Francii, a to zejména na 1. stupni základní školy. K porovnání byly využity 2 rozhovory, jeden s paní učitelkou z České republiky a druhý s paní učitelkou z Francie. V praktické části byly analyzované také dokumenty zabývající se tresty a kázeňskými opatřeními. Bylo zjištěno, že kázeňská opatření vycházející ze školního řádu se v obou zemích liší. Česká kázeňská opatření se udílejí za pololetí, ve Francii jsou upřednostňována opatření, která se udělují ihned. Kázeňská opatření ve Francii se ale moc neliší s některými tresty, které v České republice jsou také využívány, ale nejsou uvedeny ve školním řádu. Jelikož se v tomto případě jednalo o výzkum kvalitativní, nemůžeme takové výsledky zobecňovat. Obě učitelky jsou spokojené s kázeňskými opatřeními, které mají k dispozici. Shodují se na tom, že u mladších žáků lépe fungují tresty okamžité s tím, že často obě využívají povinný přepis daného pravidla, které žák porušil. Kázeňská opatření úzce souvisí s tělesnými tresty, je-li dítě v rodině trestáno, má to vliv na jeho chování i ve škole. V České republice stále nebyl přijat zákon zakazující tělesné tresty v domácím prostředí. Oproti tomu Francie takový zákon přijala již v roce 2019. Při udělování...
ABCTRACT The main purpose of this thesis is to compare the disciplinary measures used in the Czech Republic and France, especially at the first level of primary school. Two interviews were used for the comparison, one with a teacher from the Czech Republic and the other with a teacher from France. In the practical part, documents dealing with punishment and disciplinary measures were also analysed. It was found that disciplinary measures based on school regulations differ in the two countries. In the Czech Republic disciplinary measures are given per term, in France measures that are given immediately are preferred. However, disciplinary measures in France do not differ much with some punishments that are also used in the Czech Republic but are not mentioned in the school regulations. As this was qualitative research, we cannot generalise such results. Both teachers are satisfied with the disciplinary measures available to them. They agree that immediate punishments work better for younger pupils, with both of them often using a mandatory rewrite of the rule the pupil has broken. Disciplinary measures are closely related to corporal punishment; if a child is punished in the family, this has an impact on his or her behaviour at school. In the Czech Republic, a law prohibiting corporal punishment in the home...