Jak realizovat multikulturní výchovu u žáků na 1. stupni ZŠ prostřednictvím práce s textem
How to implement multicultural education for pupils at primary school through working with text
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/189600/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189600Identifikátory
SIS: 264340
Kolekce
- Kvalifikační práce [19336]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Martinovská, Klára
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
24. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
práce s textem, multikulturní výchova, interkulturní výchova, akční výzkum, primární vzdělávání, čtenářská gramotnostKlíčová slova (anglicky)
working with text, multicultural education, intercultural education, primary education, reading literacyDiplomová práce se zabývá rozvojem multikulturní výchovy u žáků ve třetím ročníku základní školy skrze práci s literárním textem. Z hlediska formy je rozdělena na část teoretickou a výzkumnou. Teoretická část obsahuje základní informace o multikulturalitě, interkulturalitě, předsudcích a stereotypech, zabývá se pojetím multikulturní výchovy v kurikulárních dokumentech a blíže popisuje rozvoj čtenářství a čtenářské gramotnosti na prvním stupni základní školy. Především se zaměřuje na rozvoj čtenářství skrze metody RWCT a třífázový model učení E-U-R. Výzkumná část práce obsahuje popis akčního výzkumu realizovaného ve třetím ročníku základní školy s cílem rozvíjet multikulturní výchovu u žáků skrze literární text. Na základě pozorování, rozhovoru s třídní učitelkou a pretestu zjišťujícího současné postoje žáků k multikulturní společnosti bylo na základě pěti vybraných knih pro děti realizováno a následně reflektováno pět čtenářských lekcí zaměřujících se na rozvoj multikulturní výchovy u žáků. Výsledky akčního výzkumu ukazují, že lekce měly dopad na žákovské postoje k multikulturní společnosti, žáci se aktivněji zajímali o témata spojená s multikulturalitou, došlo k posunu žákovského chápání normy a lekce vedly k větší míře aktivního zapojení žáků s OMJ. Závěrem jsou formulována doporučení pro další...
This thesis focuses on the development of multicultural education in third year primary school students (in Czech education system) through work with literary texts. In terms of its form, it is divided into theoretical and research parts. The theoretical part contains basic information about multiculturalism, interculturalism, prejudices and stereotypes, deals with the concept of multicultural education in curriculum documents and goes into more detail about the development of reading literacy at the first level of primary school. In particular, it focuses on the development of reading skills through RWCT methods and the three-phase E-U-R learning model. The research part of this thesis contains a description of an action research carried out in the third year of primary school with the aim of developing multicultural education in pupils through a literary text. On the basis of observation, an interview with the class teacher and a pretest of pupils' current attitudes towards multicultural society, five reading lessons based on five selected children's books were realised and then reflected upon in order to develop pupils' multicultural education. The results of the action research show that the lessons had an impact on pupils' attitudes towards multicultural society, pupils took a more active...