Didaktické pomůcky k rozvoji čtenářství na 1. stupni základní školy
Educational materials for the development of reading in the 1st grade of elementary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189606Identifikátory
SIS: 254557
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Havlová, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
24. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
čtenářská gramotnost, čtenářství, didaktické pomůcky, 1. stupeň ZŠKlíčová slova (anglicky)
reading literacy, reading, educational materials, elemenatry schoolDiplomová práce se zabývá zmapováním a následnou pilotáží vybraných didaktických pomůcek, které se dají využít ve výuce českého jazyka a literatury na prvním stupni základní školy. První část práce vymezuje pojmy čtení, četba a čtenářství i s popisem faktorů, jež tyto body ovlivňují. Dotýká se tématu čtenářské gramotnosti a čtenářských strategií. Uvedeny jsou také možnosti, jak čtenářství ve škole rozvíjet. Dále pak definuje didaktické pomůcky, ukazuje jejich dělení a konkrétně představuje devět didaktických pomůcek. Cílem empirické části bylo navrhnout, realizovat a reflektovat (evaluovat) tři lekce, v nichž byly využity didaktické pomůcky. Realizace proběhla na konci školního roku 2022/2023 ve dvou třídách druhého ročníku základní školy vždy po třech samostatných lekcích. Hodiny byly zaměřené na rozvoj čtenářství skrze didaktické pomůcky. Voleny byly různé pomůcky (Dixit karty, Story cubes a Create a story cards), vyučovací metody a organizační formy. Po lekcích následovaly polostrukturované rozhovory s vybranými žáky a zúčastněnými učitelkami a reflexe zúčastněného pozorování. Výsledky výzkumu ukazují, že zapojením didaktických pomůcek do hodin českého jazyka a literatury dochází k podpoře čtenářství a má smysl s nimi pracovat. Zúčastněné učitelky i žáci měli motivaci v práci s pomůckami a...
The Master's thesis deals with mapping and subsequent piloting of selected didactic aids that can be used in the teaching of Czech language and literature at the first stage of primary school. The first part of the thesis defines the concepts of reading, literacy, and readership along with describing the factors that influence these points. It touches on the topic of literacy and reading strategies. Possibilities for developing reading at school are also presented. It further defines didactic aids, shows their classification and specifically introduces nine didactic aids. The aim of the empirical part was to design, implement and reflect (evaluate) three lessons in which didactic aids were used. The implementation took place at the end of the school year 2022/2023 in two classes of the second year of primary school, each with three separate lessons. The lessons focused on the development of reading skills through didactic aids. Various aids (Dixit cards, Story cubes and Create a story cards), teaching methods and organizational forms were used. The lessons were followed by semi-structured interviews with selected pupils and participating teachers, and the observations were reflected upon. The research results show that incorporating didactic aids into Czech language and literature lessons supports...