Etnické rozdíly zprostředkované žákům na 1. stupni prostřednictvím příběhů
Ethnic differences mediated to students in the 1st grade through stories
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/189609/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189609Identifikátory
SIS: 263831
Kolekce
- Kvalifikační práce [19336]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Havlová, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
24. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Multikulturalismus, multikulturní výchova, interkulturní výchova, čtenářská gramotnost, třífázový model učení, literatura pro dětiKlíčová slova (anglicky)
Multiculturalism, multicultural education, intercultural education, reading literacy, three-phase learning model, literature for childrenDiplomová práce se zabývá etnickými rozdíly na 1. stupni základního vzdělávání zprostředkované žákům skrze literaturu pro děti. V teoretické části práce je vymezen pojem multikulturalita a s ním spojené pojmy hodnoty, stereotypy a předsudky. Dále je popsán současný stav nejpočetnějších cizinců v České republice. Uvedena je jak multikulturní výchova, tak interkulturní výchova, jejich postavení ve školním kurikulu, současná situace v českých školách a možnosti rozvoje obou výchov. Nedílnou součástí teoretické části je čtenářská gramotnost. Zmíněny jsou především faktory, které mají vliv na čtenářskou gramotnost. Další část se zabývá literaturou pro děti zaměřenou na etnické rozdíly. Závěr teoretické části představují vybrané metody čtení, konkrétně je specifikován třífázový model výuky a z něj vycházející metody. Cílem praktické části bylo popsat, jakými způsoby a prostřednictvím kterých knih lze zprostředkovat žákům na 1. stupni téma etnických rozdílů skrze literaturu pro děti; zjistit a popsat, jaký postoj mají žáci k danému tématu a zda se změnil po odučených lekcí. Jako metoda sběru dat pro praktickou část práce byl zvolen polostrukturovaný rozhovor s pedagogy na vybrané základní škole o tom, jak s tématem etnických rozdílů pracují, a s žáky k ověření jejich postojů na základě realizovaných lekcí...
The diploma thesis deals with ethnic differences at the 1st level of primary education conveyed to students through literature for children. In the theoretical part of the work, the concept of multiculturalism and the related concepts of values, stereotypes and prejudices are defined, including descriptions of the most numerous minority populations in the Czech Republic. The thesis presents both multicultural education and intercultural education, their position in the school curriculum, the current situation in Czech schools and their development possibilities. Reading literacy, as well as its primary influencers, is an integral part of the theoretical part. Another section of the thesis describes literature for children focused on ethnic differences. The conclusion of this part presents selected reading methods, specifically the three-phase teaching model and the methods stemming from it. The aim of the practical part was to describe in what ways and the topic of ethnic differences can be conveyed to pupils in the 1st grade through literature for children; find out and describe their attitude towards the given topic and whether it has changed after the lessons learned. A semi-structured interview with teachers about their work with the issue of ethnic differences at a selected elementary school...