Zprostředkování tématu jinakosti na 1. stupni základní školy v hodinách literární výchovy
how to convey the theme of otherness through working with a book in primary education
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189619Identifiers
Study Information System: 261107
Collections
- Kvalifikační práce [18629]
Author
Advisor
Referee
Komberec, Filip
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training For Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 5. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
jinakost, odlišnost, literární výchova, rozvoj čtenářství, metody rozvoje kritického myšlení, literatura pro děti a mládežKeywords (English)
otherness, difference, literature education, development of reading literacy, methods of developing critical thinking, literature for children and young adultsplomová práce se zaměřuje na zprostředkování tématu jinakosti na 1 škol V teoretické části jsou definovány základní pojmy společně s rozvoje čtenářství této části diplomové práce byla také položena a zodpovězena první Byly zde klasifikovány literární žánry a typy jinakosti v rešerši a obsahové analýze literatury pro děti a mládež Závěrem byl sepsán seznam publikací společně s popisem jinakosti těchto publikací bylo vybráno pět titulů Strakáč umí létat: pohádka o špačkovi knihomolovi Pravidla skutečných ninjů které byly podkladem pro přípravu lekcí použitých v praktické části části byly připraveny které měly za cíl seznámit žáky s různými typy jinakosti žák se speciálními vzdělávacími potřebami dlišné dlišné zájmy že lze v žáky otevírat Pro sběr dat byl nestrukturované zúčastněné pozorování šesti /pedagožkami pěti základních školách a potvrdil že realizované lekce byly účinným prostředkem pro seznámení žáků s Tato práce může poskytnout pedagogům a pedagožkám literaturou pro děti a mládež ve i základních škol KLÍČOVÁ SLOVA odlišnost rozvoj čtenářství metody rozvoje kritického myšlení literatura pro děti a mládež
1 ABSTRACT The thesis focuses on the mediation of the theme of otherness in literature lessons in primary education. In the theoretical part, the basic concepts and topics related to otherness are described. Moreover, the methods of teaching literary education and the RWCT (Reading and Writing for Critical Thinking) program are presented there, together with the characteristics of literacy development. The first research question was also posed and answered in this section of the thesis. Literary genres and types of otherness were there classified according to the research and content analysis of literature for children and youth. Finally, a list of publications was written along with a description of otherness. From these publications, five titles (Strakáč a Tioni, Kamil neumí létat: pohádka o špačkovi knihomolovi, Kiko a tajemství papírového motýla, Jak voní týden and Pravidla skutečných ninjů) were selected for the preparation of the literary education lessons used in the practical part. In the practical part, the following lessons were prepared, implemented, and evaluated with the aim of familiarizing students with different types of otherness (multicultural and appearance differences, pupils with special educational needs, different family backgrounds and different interests or opinions) and...