dc.contributor.advisor | Pfeiffer, Jan | |
dc.creator | Gotvaldová, Anna | |
dc.date.accessioned | 2024-11-28T17:32:43Z | |
dc.date.available | 2024-11-28T17:32:43Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/189624 | |
dc.description.abstract | Bakalářská práce se v teoretické části zaměřuje na rozlišnosti mezi užitým uměním a objektem, jejich prolínání, spolupráci, ale i konkurenci mezi nimi. Nastiňuje, jaké všechny aspekty ovlivňují tuto hranici, která se může v rámci rozlišných kontextů rychle měnit a uvádí úhly pohledu, ze kterých ji je možné nazírat. Zkoumá historický vývoj užitého umění, designu a keramiky a porovnává jeho roli v uměleckých objektech. Představuje zásadní autory a přístupy význačných designérů a umělců. Praktická část je věnována spojení autorské keramiky se skleněnou lampou Štěpána Taberyho. Jedná se o sérii netradičního propojení narušené lampy s keramickými objekty, která postupně přechází od užité tvorby až k úplnému přetvoření základního charakteru svítidla. Každá verze může být zasazena do rozlišného prostředí, čímž je podpořena myšlenka zásadnosti prezentace a postprodukce objektu. Na vzniklé škále je demonstrována pomyslná hranice mezi světem designu a umění. V didaktické části je vytvořen návrh polostrukturovaného hloubkového dotazníku mapujícího zkušenosti žáků s oblastí výuky a vedení výtvarné výchovy na základní škole a v nižších ročnících gymnázia zaměřený na její praktické využití v pracovním životě s důrazem na design. Dále je popsána role tohoto předmětu a potenciál výuky, která by rozvíjela designové... | cs_CZ |
dc.description.abstract | In the theoretical part the bachelor thesis focuses on differences between applied art and object, their interplay, collaboration, but also competition between them. It outlines all aspects influencingthis boundary, whichcanquicklychange withinvarious contexts, and provides perspectives from which it can be viewed. It examines the historical development of applied art, design, and ceramics and compares their roles in artistic objects. It introduces significant authors and approaches of prominent designers, and artists. The practical part is devoted to the connection of authorial ceramic objects with Štěpán Tabery's glass lamp. It is a series of unconventional connections of disrupted lamp with ceramic objects, gradually transitioning from applied creation to a complete transformation of the original character of the lightning. Each version can be placed in a different environment supporting the idea of the power of presentation and post- production of the object. The resulting scale demonstrates the imaginary boundary between the world of design and art. In the didactic part, a draft of a semi-structured in- depth questionnaire mapping pupils' experiences with the area of teaching and conducting art education at primary school and in the lower grades of grammar school is created, focused on its... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | object | en_US |
dc.subject | applied art | en_US |
dc.subject | ceramics | en_US |
dc.subject | lightning design | en_US |
dc.subject | ready-made | en_US |
dc.subject | form and function | en_US |
dc.subject | objekt | cs_CZ |
dc.subject | užité umění | cs_CZ |
dc.subject | keramika | cs_CZ |
dc.subject | světelný design | cs_CZ |
dc.subject | ready-made | cs_CZ |
dc.subject | forma a funkce | cs_CZ |
dc.title | Užité umění x objekt | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-05-21 | |
dc.description.department | Katedra výtvarné výchovy | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 256651 | |
dc.title.translated | Applied art x object | en_US |
dc.contributor.referee | Tsikoliya, Lenka | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
thesis.degree.program | Art Education for Teacher Education | en_US |
thesis.degree.program | Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra výtvarné výchovy | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
uk.degree-program.cs | Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Art Education for Teacher Education | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Bakalářská práce se v teoretické části zaměřuje na rozlišnosti mezi užitým uměním a objektem, jejich prolínání, spolupráci, ale i konkurenci mezi nimi. Nastiňuje, jaké všechny aspekty ovlivňují tuto hranici, která se může v rámci rozlišných kontextů rychle měnit a uvádí úhly pohledu, ze kterých ji je možné nazírat. Zkoumá historický vývoj užitého umění, designu a keramiky a porovnává jeho roli v uměleckých objektech. Představuje zásadní autory a přístupy význačných designérů a umělců. Praktická část je věnována spojení autorské keramiky se skleněnou lampou Štěpána Taberyho. Jedná se o sérii netradičního propojení narušené lampy s keramickými objekty, která postupně přechází od užité tvorby až k úplnému přetvoření základního charakteru svítidla. Každá verze může být zasazena do rozlišného prostředí, čímž je podpořena myšlenka zásadnosti prezentace a postprodukce objektu. Na vzniklé škále je demonstrována pomyslná hranice mezi světem designu a umění. V didaktické části je vytvořen návrh polostrukturovaného hloubkového dotazníku mapujícího zkušenosti žáků s oblastí výuky a vedení výtvarné výchovy na základní škole a v nižších ročnících gymnázia zaměřený na její praktické využití v pracovním životě s důrazem na design. Dále je popsána role tohoto předmětu a potenciál výuky, která by rozvíjela designové... | cs_CZ |
uk.abstract.en | In the theoretical part the bachelor thesis focuses on differences between applied art and object, their interplay, collaboration, but also competition between them. It outlines all aspects influencingthis boundary, whichcanquicklychange withinvarious contexts, and provides perspectives from which it can be viewed. It examines the historical development of applied art, design, and ceramics and compares their roles in artistic objects. It introduces significant authors and approaches of prominent designers, and artists. The practical part is devoted to the connection of authorial ceramic objects with Štěpán Tabery's glass lamp. It is a series of unconventional connections of disrupted lamp with ceramic objects, gradually transitioning from applied creation to a complete transformation of the original character of the lightning. Each version can be placed in a different environment supporting the idea of the power of presentation and post- production of the object. The resulting scale demonstrates the imaginary boundary between the world of design and art. In the didactic part, a draft of a semi-structured in- depth questionnaire mapping pupils' experiences with the area of teaching and conducting art education at primary school and in the lower grades of grammar school is created, focused on its... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |